Brussel overweegt tol in Leopold II-tunnel

© brusselnieuws.be
12/12/2015

De Brusselse regering overweegt om een tol te heffen voor pendelaars die gebruik maken van de Leopold II-tunnel. Dat schrijft De Tijd. De inkomsten zou het Gewest kunnen inzetten om de tunnel te renoveren. Een totale renovatie kan oplopen tot 665 miljoen euro.

Een tolheffing voor de Leopold II-tunnel is een idee dat circuleert om de kosten van de renovatie te kunnen dekken. Brusselaars zouden de stadstol niet moeten betalen.

Toch is het niet zeker of het voorstel erdoor komt, want binnen de regering is er nog geen akkoord. Donderdag zitten de ministers erover samen.

Vallende stenen
Dat de Leopold II-tunnel bouwvallig is, is geen nieuws. Er zijn al verschillende keren stenen naar beneden gevallen, en zes jaar geleden kwamen de muurpanelen los. Binnen de meerderheid zou er nu een akkoord zijn om vanaf 2017 te starten met de renovatie van de langste tunnel van het land.

Kostprijs
Een renovatie zou zeker drie jaar duren. Volgens een nota van de regering zou alleen al de renovatie 201 miljoen euro kosten. Begeleidende maatregelen om het verkeer en de pendelaars om te leiden, kosten bijna 16 miljoen euro.

De regering is op zoek naar het beste financieringsmodel voor de renovatie. Daarvoor liggen twee scenario's op tafel, volgens De Tijd. In het eerste geval zou het gewest een bouwfirma vragen om de werken uit te voeren, na een klassieke aanbestedingsprocedure. Die firma zou dan ook de tunnel onderhouden, de komende 30 jaar. Dat scenario kost in totaal 450 miljoen euro.

Het tweede scenario is een publiek-private samenwerking. Dat loopt op 30 jaar tijd maar liefst op tot 665 miljoen euro.

Eerder deze week drongen enkele MR-burgemeesters nog aan op een snelle renovatie van de tunnel. Er zijn al verschillende keren brokstukken naar beneden gevallen, maar de werkzaamheden zijn al verschillende keren uitgesteld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni