Het portret dat van de mens geschetst wordt in de drie theaterstukken die we deze week voorschotelen is niet altijd even mooi. Maar een vleugje absurdisme zorgt voor afleiding.
De 3 beste theatervoorstellingen van de week
LEAVE A COMMENT
'Leave a Comment' is het zinnetje waarmee YouTube aanspoort tot soms ellenlange debatten bij de filmpjes die op het online videokanaal worden gepost. Het Brusselse gezelschap Tristero ging grasduinen in die soms triestige, soms hilarische en altijd interessante commentaren. Om een beter beeld te krijgen van de mens en zijn meningen. We kijken dus even in de spiegel, luisteren naar allerlei stemmetjes in verschillende, soms gebrekkig geformuleerde talen, en vernemen hoe fragiel kunst én vrije meningsuiting wel zijn.
27 > 29.10, Kaaitheater
1/12 De Kriekelaar
Regisseur Johan Simons maakte Die Fremden met Nederlandse, Belgische, Duitse en Estse acteurs. Het Nederlandse ensemble Asko Schönberg, speelt Ligeti en Kagel, en Mik Aernout zorgt voor videobeelden. Als basis voor de tekst dient het boek Moussa of de dood van een Arabier van de Algerijns-Franse journalist en schrijver Kamel Daoud, die een antwoord formuleerde op de beroemde roman De Vreemdeling van Albert Camus. Een kritiek op het kolonialisme, de islam en de door het absurde verlamde mens.
Johan Simons, 26/10, 20.00, DE/NL (boventiteling NL/FR), Bozar
NO43 FILTH
Het Estse gezelschap NO99 werkt sinds 2004 aan een oeuvre van honderd theatervoorstellingen over sociaal-politieke thema’s. Met NO43 Filth zitten ze aan nummer 43. Ook Filth is een studie van de absurde conditie van de mens en zijn medemensen. Negen mensen staan op de scène. De evolutie is gestopt, en dan begint een moddergevecht waarin slechts af en toe de ogen van de Ander oplichten.
NO99, 27&28.10, KVS BOL
Best of Brussels
Lees meer over: culture , Podium , Best of Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.