Passagiers van luchtvaartmaatschappij Eurowings kunnen vanaf 1 mei op elke vlucht de Brusselse krekelreep Kriket als snack bestellen. De Red Panthers zijn alvast fan.
Eurowings serveert voortaan Brusselse krekelreep op vluchten
Michiel Van Meervenne en zijn zus ontwikkelden Kriket, een reep met nootjes, zaden, granen en krekelmeel. “De krekels zijn een alternatief voor vlees. Ze zijn heel duurzaam en stoten minder broeikasgassen uit. Bovendien zitten ze boordevol eiwitten, vitaminen en mineralen. De insecten worden lokaal gekweekt in hartje Brussel.”
Brusselse krekels in de lucht
De bedenkers van Kriket zijn de trotse winnaar van de wedstrijd georganiseerd door NXFood (Next Generation Food). Dat is een programma opgezet door Metro om innovatieve food start-ups de kans te geven om producten in een winkelomgeving te testen.
De Brusselse start-up, die sinds eind 2018 zijn repen verkoopt, krijgt zo de kans om drie maanden lang deel uit te maken van het on-flight snackaanbod van Eurowings. “Maandelijks zijn er ongeveer drie miljoen passagiers. Er gaan dus heel veel mensen ons product zien. Er wordt geschat dat er ongeveer 20.000 repen verkocht zullen worden”, vertelt Michiel Van Meervenne.
Kriket zal naast grote merken zoals Mars en Snickers liggen, wat volgens Van Meervenne een groot voordeel biedt. “Als een minder bekend product tussen bekende producten ligt, zullen mensen het sneller vertrouwen.”
Krekels voor sporters
Kriket heeft recent twee nieuwe varianten gelanceerd. De ene variant is een krekelreep voor sporters. Die werd mee ontwikkeld door Aline Fobe en Tiphaine Duquesne, twee speelsters van het nationale vrouwenhockeyteam Red Panthers.
“We zijn elkaar heel toevallig tegengekomen", zegt Van Meervenne. "Kriket stond op een horecabeurs in Gent toen de twee speelsters zelf met het voorstel kwamen om samen te werken. Het is een win-win situatie: voor Kriket is het een leuk uithangbord en de sportsters houden van gezonde voeding. Dat is het beste bewijs dat onze producten passen in een gezonde levensstijl.”
Bij de andere variant hadden de volgers van het merk inspraak. Zij kozen via een enquête voor een krekelreep met chocoladesmaak.
Toekomstplannen
Voor Kriket is de verkoop op Eurowings-vluchten een mooie opstap naar de toekomst.
“Het is belangrijk om dat experiment aan te gaan. Op vluchten zitten immers diverse consumenten, niet enkel biowinkelklanten. Als de verkoop daar een succes blijkt te zijn, met andere woorden als we bewezen hebben dat insecten aantrekkelijk kunnen zijn voor het grote publiek, kunnen we overwegen om de stap te zetten naar supermarkten of nieuwe klanten in het buitenland”, aldus Van Meervenne.
Lees meer over: Brussel , Resto & Bar , Economie , Kriket , Eurowings
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.