Drie dagen lang brengt het Gentse indieplatform KRAAK een kluwen van ondergrondse muziek voor de liefhebber zonder oorkleppen.
KRAAK festival voor muzikale avonturiers
Ragtime, thrashmetal, crust punk, dystopische technoise, abstracte opera en cross-overs naar performance en beeldende kunst: KRAAK mikt ook deze editie op avonturiers. Artistiek coördinator Niels Latomme licht toe: "We kiezen voor acts die 'off stream-muziek' maken – een verzamelterm voor werk dat zich buiten de geijkte genres bevindt. We maken onze selectie op basis van talrijke releases die bij kleine labels uitkomen en tientallen concerten die we maandelijks afschuimen. De meeste input komt van de 'private group', oude en jonge KRAAK-lui, vrijwilligers en muzikanten – stuk voor stuk gepassioneerde muziekliefhebbers. Gutfeeling, grondige prospectie en stevige discussies leiden tot het programma."
Het festival vindt voor het eerst in Brussel plaats, nadat het jaren neerstreek in Hasselt en Aalst. Niet één dag, maar drie dagen lang. "De afgelopen jaren waren fantastisch, maar er kwam sleet op de formule," zegt Latomme. "Niet iedereen was bereid naar Aalst af te zakken en de locatie, kunstencentrum Netwerk, kende beperkingen. De eendagsformule – het publiek bombarderen met een veelheid van bands, lukraak door elkaar – werkte minder goed. Bepaalde acts kwamen niet helemaal tot hun recht: een minimalistische compositie vraagt een andere focus dan pakweg een Japanse noise-maker. Bovendien was het publiek na tien acts verzadigd: in plaats van concerten te beleven, stonden de toeschouwers pinten te drinken. Dankzij de keuze voor drie dagen kunnen we de concerten thematisch clusteren. Vrijdag- en zaterdagavond wordt het wild met noise, psychedelica en elektronica. Zaterdag- en zondagnamiddag vormen een tegengewicht met minimalisten, avant-garde en avant-folk."
De line-up met meer dan twintig acts bevat veel verse, schier onbekende namen. Wellicht horen de Britse knoppendraaier Mark Fell (de helft van SND) en de Weense Aktionist Hermann Nitsch, berucht om zijn bloedige rituele concertperformances, tot de bekendste. Latomme: "Nitsch wisten we te strikken voor een recital in de Begijnhofkerk. Geen organen maar een orgel dus. Maar ik kijk echt uit naar elke act, iedereen heeft zijn verdienste."
Sinds 1997 opereert het Gentse KRAAK als label en concertorganisator. "De concertwerking die unieke internationale acts naar hier wil halen, spitst zich toe op Vlaanderen en Brussel, terwijl het label voornamelijk Belgische artiesten internationaal bekend wil maken," legt Latomme uit. "Beide versterken elkaar omdat ze hetzelfde doel nastreven: off stream- muziek een plek geven in de concertzaal en bij mensen thuis."
Latomme ziet de toekomst rooskleurig: "Met Pauwel De Buck en ikzelf, de derde generatie KRAAK-ers, waait er een nieuwe wind. Naast het vernieuwde festival komen er zes platen en een lange reeks concerten aan. Daarnaast mikken we op meer radio-uitzendingen en willen we boeken publiceren."
Lees meer over: Brussel-Stad , Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.