Los Niños/Justus Köhnke: technobeats en schlagers
Rond de eeuwwisseling werkte de destijds in Keulen huizende veertiger zich in de spotlights met aanstekelijke technodeunen die kitsch niet schuwen. Hoewel hij groot werd in de als minimaal gedoodverfde Kompakt-stal uit Keulen, incorporeert zijn naar disco lonkende esthetiek ook elementen uit genres die een mens wellicht spontaan aan Duitse bierhallen doet denken. Dat zorgt voor een ironische laag die de mondhoeken doet rijzen. Maar blijkbaar ziet hij dat zelf anders. "Mijn werk is helemaal niet ironisch bedoeld," oppert Köhncke. "Als het niet serieus genomen wordt, ben ik met iets verkeerds bezig. Uiteraard zit mijn geluid vol bochten en knipogen. Maar zelf kan ik mijn eigen muziek niet definiëren, daarvoor bevind ik me niet in de juiste positie. Mijn invloeden zijn alleszins zeker breed, van disco over The Velvet Underground tot de Carpenters. It's all inside of me."
Rechten
Köhnckes laatste album Safe and sound dateert alweer van 2008. Recentelijk bracht hij echter vier ep's uit, verrassend genoeg niet bij Kompakt, maar bij kleinere labels zoals het Britse Nang Records. Köhncke: "Op hetzelfde label verschijnt de komende maanden Fussmachine, een compilatie van remixes die ik van 1997 tot nu maakte voor onder meer The Human League ('The Things that Dreams Are Made Of), Hot Chip ('Over and Over') en Bozzwell ('I Can't Be'). Daarnaast staan er een paar versies, zoals die van Depeche Mode, er niet op. Het had me immers te veel geld gekost om de rechten terug te moeten betalen van de grote maatschappijen, alsook aan het kleine Nang Records. Ik blijf overigens heel nauw verbonden met Kompakt, ook al verschijnen mijn platen bij verschillende platenhuizen. Ik verhuisde pas nog van Keulen naar Berlijn, maar ook dat verandert niks. Het maakt helemaal niet uit waar ik werk."
In Brussel staat Köhncke geboekt als dj, met een set die voluit op de benen mikt. "Ik vernam dat Los Niños een gemengd publiek trekt en ik draai heel graag op holebi- en transgenderavonden. Daarnaast wordt het vrij klassiek: zien hoe het publiek gepluimd is, kalm opbouwen en steeds meer proberen in te spelen op de zaal. Ik houd overigens erg van Brussel. Het rotte aspect - het is een van die zeldzame steden ter wereld waar je nieuwbouw naast verkrotting vindt - en het surrealisme ervan spreken me bijzonder aan. Het is bovendien de geknipte partystad. In de jaren 1990 heb ik er de beste party van mijn leven beleefd - echt niet gelogen."
28/05/2011 om 23.00
€8/10
Lees meer over: Events & Festivals , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.