Performatik, op de grens tussen theater en musem
Performatik vaart in 2011 onder de slogan 'Black box of white cube?' of 'Voorstelling of tentoonstelling?'. Anders gezegd: alle uitgenodigde artiesten hebben zowel wat met het theater als met beeldende kunst. De getoonde werken in Performatik roepen bijgevolg vragen op over zowel de raakvlakken als de mogelijke barrières tussen die disciplines.
Ivo Dimchev, een Bulgaar die sinds 2009 in Brussel hokt, opent en sluit het festival af. Voor zijn performance I-on (24/2, Kaaistudio's) stelde de Oostenrijker Franz West, een klinkende naam in de beeldende kunstscene, hem voor om aan de slag te gaan met enkele van zijn Paßstücke. Dat zijn draagbare, erg lichte sculpturen die West sinds de jaren 1970 fabriceert met behulp van alledaagse voorwerpen, gaas en gips. Na voorstellingen in galeries in Rome en Londen brengt Dimchev zijn solo naar Brussel. Een première: I-on speelt voor het eerst in een theaterzaal. Het belooft een vreemde en fantasierijke ervaring te worden waarin de Bulgaar zijn bekkentrekkerij en zangtalent laat botsen met de kleurrijke, protheseachtige sculpturen van West. Met een tweede voorstelling sluit Dimchev ook de hekken van Performatik. In We.art.dog.come (4 & 5/3, Kaaitheater) staat de maker op het podium met zijn hond en de performer Bakalov. Beide mannen gaan wreed met elkaar om in een voorstelling die draait rond de 'Grote Thema's'. Zo komen natuur en cultuur, leven en dood aan bod - overgoten met een saus van absurde humor.
We weten dat de Brusselaar Kris Verdonck wat heeft met de verhoudingen tussen mens en machine, tussen levende en dode materie. In zijn meest recente voorstelling K, a Society (26 & 27/2, La Raffinerie) borduurt hij voort op die thematiek. Het stuk, Verdoncks meest ambitieuze tot nu toe, houdt het midden tussen een begeleid tentoonstellingsbezoek en een performance. Met een gids wandelt de bezoeker langs tien mechanische installaties. Sterk geïnspireerd door Franz Kafka's roman Het proces, waarin Jozef K in een administratief, verstikkend bureaucratisch kluwen terechtkomt, toont K, a Society ontmenselijkte situaties zoals een zakenman die zich vastklampt aan zijn aktetas om niet te verdrinken, of een muur van gezichten die onderling druk roddelen.
Een bijzonder evenement lijkt Living Archive (4 & 5/3, Kaaistudio's), een lezing-performance van Myriam Van Imschoot. De journaliste, dramaturge en danshistorica ontwikkelt sinds vier jaar werk voor theater, onder meer in samenwerking met theatergroep Tristero. Voor Living Archive trekt ze haar persoonlijke archieven in. Uit interviews, kritieken, persoonlijke gesprekken en zelfs mixtapes puurt ze een avond die een flinke hap recente geschiedenis van de podiumkunsten met haar privésfeer mengt.
Tot slot reikt Performatik ook een pak tentoonstellingen aan. Zo kunt u in Wiels terecht voor The Other Tradition (tot 1/5), met uiteenlopende werken van jonge kunstenaars. In Bozar prijkt Staalhemel, een werk van deepblue/Christoph De Boeck dat eerder ook al in het Leuvense Stuk te zien was. Deze interactieve en monumentale installatie is op zijn minst spectaculair te noemen. Aan het plafond van de fameuze Hortahal zijn tachtig stalen platen bevestigd. De bezoekers krijgen een helm die de elektrische golven van de hersenen omzet in ritmes, weergegeven door hamertjes die op de stalen platen timmeren. Zo ontstaat een gedeeld 'muziekstuk'. Voor de Brusselse versie paste de kunstenaar de installatie niet alleen aan de ruimte. Naar verluidt zouden ook ongemakken - in Leuven hadden sommige bezoekers last van acute hoofdpijn - met deze nieuwe versie uit de wereld zijn. Bij kunstencentrum Argos loopt dan weer een reeks van historische performancewerken op video uit het New York van de jaren 1970 (tot 2/4) terwijl Kelly Schacht recent videowerk toont in zowel CC Strombeek, Kaaitheater als Kaaistudio's.
wanneer: 24/2 > 5/3/2011
waar: diverse locaties
info: 02-201.59.59, www.kaaitheater.be/performatik
Lees meer over: Brussel-Stad , Events & Festivals , Podium , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.