TodaysArt Festival: voorbij de kunst

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
22/09/2011
TodaysArt draagt als ondertitel ‘International Festival Beyond Art’ en vertaalt dit in een eivol driedaags programma. Maak u op voor tentoonstellingen met digitale en interactieve kunst, ontmoetingen, werk in situ, performances, concerten, clubavonden en screenings van artiesten die “nieuwe en veelal controversiële vormen van creatieve expressie verkennen”.

The death and resurrection show heet de solotentoonstelling van Stefaan Quix bij iMal. In de traditie van de conceptuele en minimale kunst uit de jaren 1970, hanteert de Brusselse veertiger monotone drones en abstracte (kleur)projecties. Dat leidt tot monumentale installaties die een meditatief, haast transcendent gevoel oproepen.

In het Zuidstation pakt het Franse collectief Locus Sonus uit met Locustream promenade: tien parabolische geluidsschotels die passanten met soundscapes confronteren. Wie de QR-code weet te scannen met zijn smartphone krijgt - hopelijk kritische - uitleg bij deze 'displaced sounds' uit onder meer Colombia, Zweden en Noord-Ierland.

Op muzikaal vlak heeft TodaysArt heel wat in zijn mars. Twee dozijn elektronische muzikanten, voor het leeuwendeel afkomstig uit West-Europa, concerteren binnen en buiten. Naast de 'ice-scapes' van de Noor Biosphere, de neoklassieke ambient van de Mexicaan Murcof of de schokkerige collages van de Amerikaan Daedalus, is ook jong talent van de partij. Wij tippen D/R/U/G/S, een jonge Britse snaak die met een opgestoken middelvinger een zeer hybride mix in elkaar smijt van post-rave, punk en synth-achtige kitschtonen.Unieke ervaring

Ook de performancesectie van het festival flirt ongegeneerd met muziek, geluids- en mediakunst. De Japanner Hiroaki Umeda is tegelijkertijd fotograaf, choreograaf, videast, componist, muzikant en lichtdesigner. Zijn werk vormt dan ook een combinatie van dit alles. In Holistic strata lijkt hij - meer dan een danser - een soort van tovenaar die beeld en geluid door zijn fysieke handelingen regisseert. De Canadees Martin Messier gaat dan weer aan de slag met acht ouderwetse Singer-naaimachines en een batterij nieuwerwetse elektronica. Dat moet in een visueel spectaculaire geluidsperformance van knetterende staccato's resulteren.

In 'The Rise of Performance Architecture' ten slotte, buigen tientallen internationale architecten, theoretici en kunstenaars waaronder Andrés Jaque, Matteo Pasquinelli, Anna Rispoli en Ewen Chardronnet, zich over de vraag hoe efemere architecturale praktijken het stadsbeeld blijvend kunnen beïnvloeden.

tickets: €15 (1 dag) / €35 (3 dagen)
waar: verschillende locaties

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni