Een foto met als opschrift If we’d all educated ourselves, we’d be vegan: het is maar een van 3 miljoen beelden die er onder de hashtag #veganlife op Instagram circuleren. Veganisme is een groeiende beweging die zich ontwikkeld heeft tot een levenswijze. Het hele weekend komen veganisten op de site van Thurn & Taxis aan hun trekken op de veganistenbeurs VeggieWorld, die voor het eerst in Brussel georganiseerd wordt.
VeggieWorld: walhalla voor veganisten op Thurn & Taxis
Supermarktketens Delhaize en Carrefour breidden hun gamma vegetarisch en veganistisch voedsel de afgelopen jaren steeds verder uit. Zelfs McDonald’s springt mee op de kar en wil een hamburger voor de vegans ontwikkelen. De fastfoodreus test niet toevallig in het progressieve Finland zijn McVegan uit. Ook Bill Gates, de oprichter van Microsoft, investeert in een bedrijf dat plantaardig vlees op de markt wil brengen.
Voor alle duidelijkheid: een veganist is iemand die geen dierlijke producten eet of gebruikt. Hij of zij zweert net als een vegetariër dierlijke producten af, maar evengoed de voortbrengselen van dieren. Veganisten geven niet alleen vlees op, maar ook zuivelproducten en eieren. Maar het gaat verder dan dat. Veganisme is een way of life. Een beetje veganist is vandaag niet alleen dier- en natuurvriendelijk op zijn bord, maar ook in zijn kleerkast en schminkdoos.
Voor ieder wat wils
Op de veganistenbeurs op Thurn & Taxis is er voor ieder wat wils. Heel wat veganistische restaurants en kruidenierszaken, zoals het Brusselse Bouche B, maar ook vegan modezaken en cosmeticawinkels etaleren er hun 100 procent plantaardige producten. "Alles wat in de vegan sector beschikbaar is, zal er zijn", belooft Nena Baeyens van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA). "Er zal heel veel eten zijn. We hebben er ook op gelet dat er voldoende variatie is."
Organisator VeggieWorld, die met zijn veganistenbeurs eerder al naar Parijs, Utrecht en Lissabon trok, verwacht zo'n 5.000 bezoekers. "We willen tonen dat veganistisch voedsel niet alleen gezond, maar ook lekker, goedkoop en makkelijk te bereiden is", zegt CEO Hendrik Schellkes aan BRUZZ. "We willen veganisme aanmoedigen. Mensen moeten niet gedwongen worden om plantaardig te eten, ze moeten van het idee overtuigd zijn. In België is dat makkelijk: Belgen eten graag en zijn innovatief."
Brusselaars zijn voortrekkers
Uit een recent onderzoek van IVOX blijkt dat bijna een op vijf Brusselaars meer dan drie keer per week vegetarisch eet. Dat is een pak hoger dan het Belgische gemiddelde (13,4 procent). "Dat was ook de reden waarom VeggieWorld naar Brussel wilde komen. Berlijn, Parijs en Londen staan al veel verder, maar de laatste twee jaar kreeg het veganisme in Brussel een enorme boost", verklaart Nena Baeyens. De meeste Brusselaars schakelen over op plantaardig voedsel omdat dat gezonder is. Milieu staat op de tweede plaats net voor dierenwelzijn. "We zien dat vooral jonge mensen de veganistische levensstijl nastreven. Zij zijn zich meer bewust van de milieuproblematiek en het dierenleed."
Het aantal volledig veganistische eethuizen in Brussel is aangedikt tot vier: Judgy Vegan (Brussel-Stad), La Grainerie (Sint-Gillis), MoonFood (Brussel-Stad) en Les 4 Jeudis (Sint-Joost-ten-Node). Ook de mobiele restaurants Vegan Delight en Loving Hut Express en koffiehuis MOK Coffee (Brussel) werken enkel met plantaardige producten. Op een veganistisch warenhuis zoals het Duitse Veganz is het nog wachten, maar in drie jaar tijd zijn er evenveel veganistische kruidenierszaken aan de oppervlakte gekomen. Hier hoeven broodbeleg, sauzen of muesli dus niet meer gecontroleerd op dierlijke ingrediënten: Vegasme in Elsene, VegAnne’s Shop in Schaarbeek en La Grainerie. Bouche B levert veganistische producten aan huis.
"Geen kortstondige hype"
Veganisme zit in de lift, zoveel is duidelijk. En het verkoopt. Delhaize meldde vorig jaar nog een stijging van 20 procent in zijn gamma vegetarische en veganistische voedingswaren. Meer en meer restaurants serveren veganistische gerechten, ook dat was ooit anders. Volgens Nena Baeyens van EVA zal het veganisme ook de hype overstijgen. "Het aanbod in de winkels is toegenomen. Vegans moeten niet meer verschillende kleine winkels afgaan op zoek naar hun product. Dat maakt het makkelijker om vegan te zijn", zegt ze. Daarom is EVA ervan overtuigd dat er nog veel groeimarge is. "De Belg weet nu dat hij zijn vervuilende eetgewoontes moet veranderen. Het komt er nu op aan om de drempels voor het veganisme te verlagen."
Lees meer over: Events & Festivals
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.