‘OFF-Art Fair maakt Art Brussels groter’
"Als het aan de organisatoren van Art Brussels had gelegen, dan had de eerste editie van de OFF-Art Fair vorig jaar in het Beursgebouw nooit plaatsgevonden. Hun advocaten stuurden ons een paar brieven met de vraag om geen kunstbeurs te organiseren op hetzelfde moment als Art Brussels. De woorden 'Art' en 'Brussels' mochten we van hen niet gebruiken," vertelt Antonio Nardone (48). "Maar op de woorden 'kunst' en 'Brussel' heeft uiteraard niemand een patent. Ik heb doorgezet en heb sindsdien niets meer van hen gehoord."
De vader van Nardone kwam in 1957 uit de Italiaanse Abruzzen over om letterlijk te timmeren aan Expo '58. Nadien volgden vrouw en twee zonen. Later studeerde Nardone tegelijkertijd kunstgeschiedenis aan de ULB en Plastische Kunsten aan de Academie voor Schone Kunsten. "Ik was toen al een multi-tasker", lacht Nardone. Dat is hij nu zeker. Hij combineert vier jobs: die van uitgever en hoofdredacteur van het Franstalig kunstmaandblad Artenews, eigenaar-uitbater van een kunstgalerij in de Sint-Bernardusstraat in Sint-Gillis, curator van tentoonstellingen (bij voorbeeld van de gesmaakte Wunderkammer-expo in de Botanique, die deze zomer een remake krijgt in Venetië, EVC.), en organisator van kunstbeurzen. "In de VS of in China, waar ik veel ben, worden dergelijke kruisbestuivingen naar waarde geschat, maar in België ben je meteen verdacht."
Kwatongen noemen u een bloedzuiger die zijn wagonnetje aanhangt aan de hoofdlocomotief, Art Brussels, om zelf een graantje mee te pikken.
Antonio Nardone:"Wie dat zegt, heeft deels gelijk. Maar ik wil Art Brussels geen concurrentie aandoen, integendeel. Wat kunstbeurzen groot maakt, zijn de off-programma's. Neem het off-programma weg van het theaterfestival van Avignon, en Avignon verdwijnt van de kaart. Hetzelfde geldt voor het fotofestival Les rencontres d'Arles. Het succes van een kunstbeurs hangt mede af van de initiatieven in de marge. Ik benadruk, in de marge. In Thurn & Taxis zitten we in de pakhuizen Shed 1 en Shed 1 bis, samen goed voor 5.400 vierkante meer expo-oppervlakte."
Is er wel nood aan een bijkomende kunstbeurs?
Nardone:"Zeker en vast. Op Art Brussels moet je zoeken naar schilderijen. De hoofdmoot is daar conceptuele kunst, fotografie en video. En grote namen, die vlot verkopen. Dat moet ook zo, gezien de hoge kostprijs voor de huur van een stand. Op de OFF-Art Fair kost een stand vijf keer minder en beschikken de 43 exposanten over meer ruimte. Het is ook een beurs die zich meer kan permitteren om risico's te nemen, om minder bekende artiesten los te laten op het publiek."
U klaagde eerder al de hegemonie aan van Albert Baronian (van de galerie Baronian Francey, red.) en Rodolphe Janssen (van de gelijknamige galerie) die de touwtjes in handen hebben op Art Brussels.
Nardone:"Ik blijf daarbij. Bij Art Brussels zitten de galeriehouders zelf in het selectiecomité. Drie keer heb ik een aanvraag ingediend om met mijn galerie op de beurs aanwezig te zijn. Drie werd ik geweigerd. Op figuratieve schilderkunst zitten ze niet te wachten bij Art Brussels. Maar met Katerina Gregos als curator verwacht ik wel een kentering ten goede. Ander leuk detail: een van mijn artiesten, fotograaf Patrick Van Roy, zit nu via een omweg toch op de beurs, op de stand van sponsor de Nationale Loterij."
OFF-Art Fair, van 19 tot 22 april
in Thurn & Taxis. www.off-artfair.be
Lees meer over: Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.