Beiroet, verminkte stad
Elkoury toont nooit expliciet dood of geweld, maar eerder de gevolgen van de bombardementen. Hij portretteert een gemutileerde, kapotgeschoten stad waar alleen smeulende as, karkassen van auto's en gestripte gebouwen van overblijven. De overheersende sfeer is er een van desolaatheid en tristesse.
Elkoury laat de stad het verhaal van het menselijke leed vertellen. Daardoor krijgen de gebouwen soms iets antropomorfs. De opengereten muur van het beursgebouw bijvoorbeeld lijkt wel een menselijke wonde. De veelzeggende titel van de foto: De verkrachting. Een ander gebouw - het zogenoemde Gruyèregebouw - is zo zwaar toegetakeld dat het een wilde rotsformatie lijkt. Elkoury werkt met verschillende formaten, doorgaans in zwart-wit, maar af en toe ook met kleur. Dat doet hij in functie van het onderwerp. Zo stapt een jong meisje in een fel rood kleedje tussen de ruïnes van de kapotgeschoten gebouwen. Het kleedje is zowat het enige lichtpuntje te midden van de grijze hopen puin. Een andere kleurenfoto geeft de Libanese vlag weer die werd geschilderd op een muur die doorboord is met kogelgaten.
Elkoury is een meester in compositie en kadrering. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de foto die werd genomen vanuit het perspectief van een scherpschutter. Steeds vindt hij een ongewoon oogpunt, een bevreemdend architecturaal tafereeltje of een sprankeltje hoop dat elke foto uniek maakt. Het is aangrijpend en ingetogen werk waar je stil van wordt. Ondanks de verschrikking bevat het tegelijk een ingetogen schoonheid die ontroert. sam steverlynck
wanneer: > 26/3/2011
waar: L’iselp, Waterloolaan 31, Brussel
info: 02-504.80.70
Lees meer over: Brussel-Stad , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.