De vooruitgangsmachine in drie gedaanten: van de broeierige avant-garde over tabloidfotografie tot een meditatie over dat leven dat maar voortdendert en wij die er stilaan uit wegsijpelen. Drie expotips.
De 3 beste expo's van de week
THE POWER OF THE AVANT-GARDE
“Nergens zijn het utopische potentieel van de kunst én de mislukking ervan zo intens,” zegt de hedendaagse kunstenaar Bogomir Ecker over de avant-garde. De Eerste Wereldoorlog is net begonnen, en de wereld verandert snel door de industralisering. Avant-gardistische kunstenaars brengen het voorgevoel dat in de samenleving heerst tot uitdrukking: de machinale vooruitgang en het geloof of net onbehagen dat daaruit voortkomt. Honderd jaar later toont Bozar in verschillende exposities het belang van de avant-garde. Eerder dit jaar met exposities over Theo van Doesburg, Daniel Buren en de expositie Facing the Future. Met The power of the avant-garde laat Bozar nog explicieter zien welk belang er uitgaat van de revolutionaire beweging in de schilderkunst. Dat doet curator Ulrich Bischoff door enerzijds een selectie te tonen uit de canon van de avant-garde, met kunstenaars als Robert Delaunay, Marcel Duchamp, Edvard Munch en Kazimir Malevitsj. Anderzijds gaan hedendaagse kunstenaars in dialoog met hun avant-gardistische voorgangers.
> 22/1, Bozar, www.bozar.be
WEEGEE
Met Weegee. Serial Photographer counteren tekenaar Wauter Mannaert en scenarist Max de Radiguès uit het Schaarbeekse atelier De Geslepen Potloden het broeierige werk en leven van de legendarische fotograaf met een stel bijzonder levendige Rotrings en een scenario dat met veel respect voor de verhalende kracht van het beeldverhaal een eind weg blijft van de historische feiten. Met een behoorlijk verbluffend resultaat: het New York van de jaren 1930, waarin Arthur Fellig als freelancepersfotograaf de nog vrij jonge tabloids van, vooral nachtelijke, beelden begon te voorzien, zindert. De iconische beelden van Weegee the Famous, waarop de onderbuik van de Lower East Side zich gevaarlijk en uitdagend toont in gecrashte wagens, brandende panden, bloederige stoepen en drukbevolkte brandtrappen, worden door Wauter Mannaert gekaderd in scènes die bulken van het detail en de sfeer, en realisme paren aan komische trekken. De originelen zijn vanaf donderdag te zien bij Librairie Flagey.
22/9 > 6/10, Librairie Flagey, www.facebook.com/lalibrairieflagey
ISAAC CORDAL: LA COMÉDIE HUMAINE
Het is al enige tijd geleden dat we een van Isaac Cordals Cement Eclipses, kleine cementen standbeeldjes van daklozen, oproerpolitie en grijze zakenmannen die sinds 2006 de straten van verschillende Europese steden bevolken, in hun natuurlijke habitat zagen.
> 9/10, La Médiatine, www.wolubilis.be
Best of Brussels
Lees meer over: Expo , Best of Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.