Een frisse dosis rebellie bij Hectoliter
Omdat hij die doorgaans na elke expo moet afbreken, besloot hij ze voortaan gewoon op te blazen. Hij maakte een aantal miniatuurversies van Vlaamse fermettes - wat kan tellen qua symboliek - die hij onderbracht in de constructies en tot ontploffing bracht. Flemish Massacre is de veelzeggende titel van zijn tentoonstelling. De constructies die de ontploffing overleefden staan als relikwie opgesteld in de galerie. Ze fungeren - naast schetsen op papier - als documentatiemateriaal voor het eigenlijke werk, de ontploffing. Hoewel de constructies op zich niet bijster origineel of knap zijn en bovendien ook een beetje het werk van de Japanner Tadashi Kawamata oproepen, zijn we wel te vinden voor dit soort wrange humor. Ook het werk van Nel Aerts getuigt van humor, zij het dan de meer pompeuze variant.
Aerts stak een vlot in elkaar waarmee ze naar een eilandje vaarde in de Kempen. Ze zet opzettelijk een hoogdravende, romantische onderneming op poten die knipoogt naar het schilderkunstige motief van het vlot van de Medusa. In de galerie wordt het vlot in kwestie tentoongesteld, naast foto's van die 'grote overtocht'. De foto's werden door de kunstenares voorzien van cartoonachtige figuurtjes die ook voorkomen in de grote tekeningen die ze hier tentoonstelt. Het gaat om schematisch werk met af en toe een paar aanzetten in kleur en vrijwel onleesbare, uitgewiste flarden tekst. Hoewel het werk van beide kunstenaars nog wat moet rijpen, slaat het aan door de ontwapenende humor en rebellie.
wanneer: >20/3/2011, do > za 14 > 19.00, zo 14 > 18.00
tickets: gratis
waar: Hectoliter, Philippe de Champagnestraat 5B3, Brussel
info: info@hectoliter.be, www.hectoliter.be
Lees meer over: Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.