Eirene Efstathiou op de barricades voor Griekenland
Die voert ze uit als schilderijen op klein formaat. Ze brengt die schilderijtjes vervolgens samen in verschillende thematische clusters en gaat zo ook nieuwe lezingen oproepen.
Een van die reeksen heet bijvoorbeeld A Las Barricadas en bestaat uit vijf paneeltjes. Efstathiou brengt er onder andere beelden samen van betogers in een kat-en-muisspel met de oproerpolitie. In andere schilderijtjes zien we brandende wagens en een manifesterende massa die spandoeken en borden in de lucht houdt. De titel van Cease Fire geeft dan weer aan dat de stad in staat van oorlog verkeert. De kunstenares voert ook een reeks lithografieën uit op papier, vaak met een blauwe waas.
Legerkaart
Efstahtiou's werk is niet onaardig. En haar thema is brandend actueel. Maar het discours rond mediabeelden en de vertaling naar de schilderkunst kennen we ondertussen wel - en hebben we al eerder op meer beklijvende wijze gezien. Het werk dat ons het meest overtuigde is Appendix: A partial Map of Social Unrest in Athens.
Dat is een officiële legerkaart van Athene, die je, met witte handschoenen aan, moet openvouwen. Efstahtiou heeft die voorzien van een eigen legende - wat overigens illegaal is aangezien men niet mag tekenen op officiële staatsdocumenten. Zo geeft ze aan waar burgerslachtoffers vielen door politiegeweld tijdens protesten, barricades zijn opgesteld, wagens werden uitgebrand of immigranten het slachtoffer werden van racistisch geweld. Die ene kaart zegt in al haar eenvoud meer over het leed van de crisis en de sociale onrusten dan de vele herwerkte mediabeelden die ze ons hier voorschotelt - en heropwarmt.
Eirene Efstathiou
> 1/6, wo > za 11 > 18.00, MOTINTERNATIONAL, Vandenbrandenstraat 1, Brussel, 02-511.16.52, info@motinternational.com, www.motinternational.com
Lees meer over: Brussel-Stad , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.