Exodus uit Hongarije
Zelf is Forgács gekend voor zijn alternatieve Hongaarse geschiedenis die hij reconstrueert met amateurfilmpjes. Hier projecteert hij twee 8 mm-films van een kapitein en amateurfilmer die in 1939 vluchtende Oost-Europese joden over de Donau naar Palestina vervoerde, en in 1940 in tegenovergestelde richting uit Bessarabië verjaagde Duitsers naar het Derde Rijk. Met de orkestratie van zowel een joodse als een Duitse exodus op de Donau tracht Forgács het 'onvergelijkbare te vergelijken'.
De installatie van Balázs Kicsiny met verongelukte parachutisten gaf haar naam aan de tentoonstelling.Het is een verwijzing naar een fotoreeks van Robert Capa die getuige was van het overlijden van een Amerikaanse soldaat. Het tijdsverloop is daarbij af te lezen aan een steeds groter wordende plas bloed. Bij de tekstboodschappen van Emese Benczúr in textiel, plastic en Chinese blingbling is het gekozen medium vaak zelf ook de boodschap. Het geduldige handwerk van de borduurster of de verfster van bubbeltjesplastic heeft een vertragende uitwerking.
Van de fotografe Lenke Szilágyi wordt gezegd dat de modellen zich in haar aanwezigheid instinctief betere mensen gaan voelen. Een hele prestatie voor een fotograaf, zeker als je ziet dat de mensen op haar foto's balanceren op de rand van de maatschappij. Tussen de dadaïstische foto's van Gábor Gerhes vallen erg verstilde beelden (zoals Blurry house) op.
Imre Bukta, boer en artiest tegelijk, wendt dagelijkse voorwerpen aan voor zijn kunstwerken. Orshi Drozdik ontleedt met zijn installatie de relatie tussen de anatomicus en een medische Venus, en Gyula Várnai projecteert op een wapperend doek de opname van een wapperend doek. Wat is echt?
wanneer: > 03/04/2011, di > zo 10 > 18.00; do > 21.00
tickets: gratis
Lees meer over: Brussel-Stad , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.