Expo 'De narratieve figuratie 1960-1980': nieuwe figuratie op papier
Galerie XXL Art on Waterloo 503 brengt nu een aantal van die werken op papier en zeefdrukken samen. De collectie, die bestaat uit meer dan veertig stuks, komt uit het atelier van Jérôme Arcay, een drukker die samenwerkte met de kunstenaars wier werk hier wordt tentoongesteld.
Uit het overzicht blijkt nog maar eens hoe de term 'nouvelle figuration' te beperkend is voor de kunstenaars die weliswaar een aantal gemeenschappelijke interesses delen, maar die elk op idiosyncratische wijze vertalen.
Zowel Jacques Villeglé als Mimmo Rotello werken als eigentijdse archeologen met afgescheurde affiches waardoor ze letterlijk de straat in de gesloten kunstruimte binnenbrengen. Beide kunstenaars worden overigens eerder tot het Nouveau Réalisme - dat zich niet beperkt tot schilderkunst - dan tot de Nouvelle Figuration gerekend.
Jacques Monory is dan weer gefascineerd door film en fotografie, wat de blauwe waas van zijn schilderijen verklaart.
Ook het werk van Alain Jacquet verwijst naar de fotografie. Hij bouwt zijn schilderijen op uit pixels als een eigentijdse variant van het pointillisme. De kunstenaar toont hier twee naakten, waarvan er één knipoogt naar de waterdraagster uit La source van Ingres.
Popartkunstenaar Roy Lichtenstein en Erro zijn dan weer gefascineerd door de beeldtaal van strips. Erro toont hier een niet onaardig werk van marcherende varkens in uniform, dat, ondanks de vrolijke stijl, een afrekening is met het fascisme en nazisme.
Echte meester- of sleutelwerken tref je op deze tentoonstelling niet aan, maar het is best leuk om de diverse 'aanhangers' van de Nouvelle Figuration, en het Nouveau Réalisme, nog eens samen te zien.
open: donderdag > vrijdag van 14 > 18.00 uur + zaterdag van 11 > 18.00 uur
tickets: gratis
waar: XXL Art on Waterloo 503, Waterloosesteenweg 503, Brussel, 02-347.78.95
Lees meer over: Brussel-Stad , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.