Luchtig conceptualisme bij Galerie Meessen De Clercq
Zo toont hij drie glazen vitrines die leeg zijn. De doorschijnende wanden zijn bedrukt met beschrijvende en technische teksten over de vitrines. De kunstenaar speelt hier een soort van tautologisch spelletje met de toeschouwer, maar veel heeft het niet om het lijf. Een ander stokpaardje van Aballí is onze razendsnelle mediamaatschappij die hij op poëtische wijze een halt wil toeroepen. Voor List (world map 2009) knipte hij een jaar lang namen van landen uit de krant El País. Die geeft hij mooi geordend weer in ingekaderde lijstjes. Dat aparte classificatiesysteem is niet zonder betekenis. Op visuele wijze wordt het belang weergegeven van landen die in 2009 de media domineerden. Een reeks foto's van apparaten die gegevens meten die onzichtbaar zijn voor het oog (tijd, geluid, vochtigheid…) past eveneens binnen het streven van Aballí om de leegte te expliciteren.
Natuurfenomenen komen ook voor in het oeuvre van Evariste Richer. Hij toont hier onder andere twee aquarellen die regenzones over een wereldkaart weergeven. De verschillende landen werden weggelaten waardoor het een abstracte tekening wordt. Een niet onbelangrijk detail: de aquarellen werden geschilderd met verf vermengd met regen die die dag op Parijs viel. Een ander werk geeft idyllische wolkenpartijen weer die werden geïsoleerd uit advertenties voor gevechtsvliegtuigen. Zowel Aballí als Richer staan in hun oeuvre stil bij het efemere en afwezigheid. Helaas wegen hun werken conceptueel soms wat licht.
wanneer: 12/02/2011
waar: Abdijstraat 2A
info: 02 644 34 54, info@meessendeclercq.com
Lees meer over: Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.