Uit de kunst op de 29e editie van Art Brussels
De 29e editie van Art Brussels ziet er opnieuw veelbelovend uit. Op het programma staan niet alleen toonaangevende galeries uit binnen- en buitenland, maar ook talrijke evenementen zoals Artist Projects en lezingen. Daardoor is de beurs niet allen interessant voor echte kenners, maar ook voor wie zich gewoon een idee wil vormen van wat er zoal leeft in de kunstwereld.
Art Brussels heeft zich over de jaren steeds meer ontpopt als een kunstbeurs die er internationaal toe doet. In die mate zelfs dat het de gedoodverfde concurrent Art Cologne - dat doorgaans in dezelfde periode plaatsvindt - heeft ingehaald. Terwijl Art Cologne toch wel sterk is gericht op de Duitse markt, heeft Art Brussels een uitgesproken internationaal profiel. Van de 170 galeries komt meer dan drie vierde uit het buitenland. De selectiecriteria zijn streng en het aantal deelnemers beperkt. Dat vertaalt zich naar een kwalitatief sterk aanbod. Zo zijn nogal wat internationale topgaleries aanwezig. De Franse galeries - en verzamelaars! - zijn zoals gebruikelijk goed vertegenwoordigd. Laurent Godin stelt op zijn stand naast het flashy werk van de Chinees-Franse kunstenaar Wang Du ook de organische sculpturen voor van de Belg Peter Buggenhout. Buggenhout werkt voor zijn sculpturen met ingewanden van dieren, bloed, stof en haar, wat hem de laatste jaren steeds meer internationale zichtbaarheid heeft verleend. De Parijse galerie Daniel Templon heeft op het gebied van schilderkunst een paar interessante troeven, met werken van het Duitse enfant terrible Jonathan Meese en Norbert Bisky. Andere internationale galeries die de omweg lonen zijn de Duitse galerie Zink (met indrukwekkende houtskooltekeningen van aanstormend talent Rinus Van de Velde) en de Britse Lisson Gallery (Rodney Graham…).
Belgische topgaleries ontbreken evenmin. Zo neemt dit jaar het Antwerpse Zeno X deel, de huisgalerie van kleppers als Luc Tuymans en Michäel Borremans. Jong, minder gevestigd talent krijgt ook ruim de aandacht. De Young Talent Zone brengt jonge en mid-career galeries samen. Daar treft men onder meer de Antwerpse Base-Alpha Gallery aan. Op hun stand kun je onder andere een speelse, barokke sculptuur bewonderen van Nadia Naveau, een kunstenares die de ietwat oubollige vormentaal van de keramiek gebruikt om een absurd universum te bouwen. Haar wereld wordt dan ook bevolkt door cowboys en indianen, soldaatjes en personages uit The Simpsons.
Het is wellicht mede door de grote aanwezigheid van jonge galeries dat Art Brussels zich - in tegenstelling tot andere, meer gevestigde beurzen - een soort cutting edge-profiel weet aan te meten. De First Call Zone zet ook in op vernieuwing en biedt een platform voor galeries die nooit eerder deelnamen. Daar vind je de stand van Francesca Minini uit Milaan. Zij vertegenwoordigt onder meer Jan De Cock, die eveneens te zien is op de stand van de Amsterdamse galerie Fons Welters.
Soloshows
Omdat kunstbeurzen - hoe je het ook draait of keert - toch vaak iets hebben van een drukke supermarkt of soek zijn er veertien verschillende soloshows voorzien. Die bieden de mogelijkheid om het oeuvre van een individuele kunstenaar beter te doorgronden dan op een propvolle beursstand omringd door werk van anderen. Een aanrader is de solopresentatie die galerie Mulier Mulier uit Knokke wijdt aan de Japanse kunstenaar Tadashi Kawamata. Kawamata is bekend voor zijn tijdelijke constructies in hout en karton en bouwde een tijd terug een paar boomhutten rond de buizen van het Centre Pompidou. Galerie Lelong biedt dan weer een platform aan een Afrikaans zwaargewicht, Barthélémy Toguo, een van de weinige Afrikaanse kunstenaars op deze beurs die ook op de internationale kunstmarkt meetelt.
Verschillende Artist Projects bieden een (kritische) reflectie op het beursgegeven. Zo gaat de kunstenaar Matthew Brannon aan de slag met de vipbadge als statussymbool terwijl het Franse artiestencollectief Claire Fontaine voor een interventie zorgt die de actie van het 'kunsthandelen' belicht. Aan lezingen en debatten evenmin een gebrek. Op 30 april gaat Angel Vergara, de kunstenaar die België vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië, in gesprek met de curator van zijn tentoonstellingsproject, niemand minder dan Luc Tuymans. Wie het allemaal wat te veel vindt, kan uitblazen in het door kunstenaars gerunde café van de toonaangevende Gentse kunsthogeschool HISK, die sinds kort geleid wordt door de flamboyante schrijver Oscar van den Boogaard. Aan champagne- en oesterbars geen gebrek op Art Brussels, maar qua sfeer gaat er toch niets boven de prettige gekte van het HISK-café.
28/4 > 1/5 • do > zo 12 > 19.00, €15
Brussels Expo Hall 1 & 3, Belgiëplein 1 place de la Belgique, Laken/Laeken,
www.artbrussels.be
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.