Toen we nog lustig op café konden, betaalden we meer voor een trappist dan nu voor een auteursfilm op het nieuwe platform Avila. Medeoprichter Gerard-Jan Claes: “Wij zijn zelf filmmakers en weten hoeveel zorg een film nodig heeft.”
Avila serveert Belgische cinema thuis op de buis
Een nieuw Belgisch video-on-demandplatform voor auteursfilms zag vorige week het licht. Het heet Avila en u kan er voor amper 3,5 euro een film streamen. Chantal Akermans baanbrekende meesterwerk Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles bijvoorbeeld. Of Étangs Noirs, de beloftevolle debuutfilm die Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin in en met de Modelwijk draaiden. Of Le chantier des gosses van Jean Harlez, een vergeten parel die je terugvoert naar de Marollen van de jaren 1950.
Avila is een initiatief van de Brusselse filmmakers Olivia Rochette, Ruben Desiere, Gerard-Jan Claes en filmproducent Rasmus Van Heddeghem. “We vroegen ons af hoe we ons eigen werk na de bioscoop- en festivalcarrière konden blijven aanbieden en kwamen op het idee van een gezamenlijk platform,” zegt Claes. Daar werd meteen het idee aan gekoppeld om het op te nemen voor films die het vluchtige overstijgen en die esthetisch, technisch, politiek of historisch nazinderen.
“De ambitie is om waardevol werk online beschikbaar te maken zonder dat het verdrinkt in een overaanbod. Het is een klein, bescheiden initiatief met een redactionele lijn. Het is helemaal niet de bedoeling om heel groot te worden of geld te verdienen. En ook zelf bekijken wij een film het liefst in de zaal. Maar door ervoor te zorgen dat een film op elk moment online bekeken kan worden, hopen we hem te laten voortleven. Het is onze bescheiden bijdrage aan het bewaren van erfgoed en het tastbaar maken van de filmgeschiedenis in haar diepte en breedte.”
Uit het startaanbod blijkt geen voorkeur voor een genre of stijl. Wel staan er voorlopig alleen Belgische films op Avila. Claes: “Het gaat om heel persoonlijke keuzes van de kerngroep. Stuk voor stuk zijn het films van makers met veel vormelijk bewustzijn die het medium op een persoonlijke manier benaderen.”
“Elke film wordt met zorg en liefde gepresenteerd, zowel technisch als contextueel,” gaat Claes voort. “Wij zijn zelf filmmakers. We weten hoe belangrijk het is om een film goed te behandelen. We laten ze niet zomaar los op het net. We merken dat filmliefhebbers graag iets bijleren over de context van een film, en proberen dat ook te bieden. Over wat voor film gaat het? Wat is de historische context of het vormelijke belang?”
De ambitie is om de catalogus, die start met 25 titels, stelselmatig uit te breiden. “Maar het is allemaal nog vrij nieuw voor ons. Laten we even kijken hoe het loopt.”
www.avilafilm.be
Lees meer over: Film
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.