Deze week in de bioscoop: een modernistische meesterwerkje van Michelangelo Antonioni uit 1970, de nieuwste van Stephan Streker en het bloederige en rauwe debuut van de Française Julia Ducournau.
Film: onze top 3 van de week
ZABRISKIE POINT
De ene rekent Zabriskie Point tot het tot beste werk van Michelangelo Antonioni, de andere vindt de kijk van de modernistische maestro op de Amerikaanse consumptiemaatschappij en de Californische tegencultuur traag, pamflettair en intellectualistisch. Blijf hoe dan ook zitten tot de laatste seconde want de climax is er een uit de duizend. Op het nummer 'Careful With That Axe Eugene' van Pink Floyd, explodeert een huis. Check het alstublieft niet op een tv- of computerscherm. Alleen op groot scherm is de vernietiging kunst. Te zien in Cinema Rits, tijdens Offscreen.
> US, 1975, dir.: Michelangelo Antonioni, act.: Mark Frechette, Daria Halprin, 110 min.
NOCES
Wie de Franstalige voetbalprogramma’s volgt (het moet toch niet altijd Stadion of Extra-Time zijn) kent Brusselaar Stephan Streker als de kale analist die dankzij zijn humor snediger kan zijn dan de rest. Om de zoveel jaar neemt hij niet voor maar achter de camera plaats. Zijn derde film is een Griekse tragedie van hier en nu. Moet de in België geboren, sterke, slimme Zahira aanvaarden dat ze uitgehuwelijkt wordt aan een Pakistaanse man die ze niet moet? Streker toont zich geen preker maar een stilist. Hoofdrolspeelster Lina El Arabi is een revelatie.
> BE, 2016, dir.: Stephan Streker, act.: Babak Karimi, Lina El Arabi, 98 min.
GRAVE
Julia Ducournau is het beste wat de Franse cinema het voorbije jaar is overkomen. Net als de jonge David Cronenberg regisseert ze body horror die ongemakkelijk maakt, nazindert en aan het denken zet. Haar debuut gaat over een zestienjarig meisje dat tijdens een gortig ontgroeningsritueel op de veeartsenijschool verplicht wordt om voor het eerst in haar leven vlees te eten. Ze ontdekt de geneugten van seks, de smaak van mensenvlees en metamorfoseert in een zelfstandige vrouw die haar driften onderkent. Rauw maar niet te versmaden.
> FR, BE, 2016, dir.: Julia Ducournau, act.: Garance Marillier, Rabah Naït Oufella, 99 min.
Best of Brussels
Lees meer over: Film , Best of Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.