64.000 op zombies, seriemoordenaars en op SF-parabels verlekkerde filmconnaisseurs maken zich op om net als vorig jaar Bozar te bezetten. Het BIFFF, het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film, stelt er een staalkaart voor van al het lekkers dat genrecinema te bieden heeft. Een selectie uit elk programmaluik.
Filmfestival BIFFF van start: boosaardigheden in Bozar
Internationale Competitie: Witching and Bitching
Drie personaliteiten zullen dit jaar door een joelend publiek uitgedaagd worden om een liedje te zingen terwijl het BIFFF hen tot Ridder van de Orde van de Raaf slaat: Amélie Poulain-regisseur Jean-Pierre Jeunet, Bond-Girl Caroline Munro en Alex de la Iglesia. De Spaanse beeldenstormer (El Día de la Bestia, Balada Triste de Trompeta) komt niet met lege handen naar Bozar.
In Witching and Bitching gaat een bende door de crisis getroffen mislukkelingen aan de haal met de 25.000 trouwringen van een pandjeshuis. Hun vlucht brengt hen in een dorp vol feministische heksen die mannen rauw lusten. Zei daar iemand: ‘grand guignol’?
Uit de Europese Competitie: Miss Christina
De Roemeense cinema kennen we vooral van de stijlvaste, analytische films die grote sier maken op de A-festivals. Maar het vaderland van Vlad de Spietser produceert ook genrefilms. Twee voorbeelden dingen in Brussel mee naar de Méliès-prijs. The Last Incubus leert ons de incubus kennen: een erotische demon die jonge meisjes de weg naar het genot toont.
Alexandru Maftei populariseert in Miss Christina de Strigoi. Deze getormenteerde zielen die uit de doden zijn opgestaan liggen aan de basis van de vampierenmythe. De trailer belooft een sfeervolle, somptueuze film.
Uit de Thriller Competitie: Hide & Seek
Voorbij 1.000 genrefilms worstelde het BIFFF zich om tot een selectie van 100 films te komen. Het viel het festival daarbij op dat vooral de Zuid-Koreaanse cinema weer sterk voor de dag komt. Chan-wook Park (Old Boy) en Bong Joon-ho (The Host, Snowpiercer) krijgen navolging van ondermeer Jung Huh. Die debuteert met een naar verluidt strak geregisseerde, zenuwslopende mysterie-thriller over macabere, vieze squatters die binnendringen in de huizen van de mensen. Inspelen op primaire angsten, heet zoiets.
Uit het 7de spoor: Moebius
Probleem: de Belgische verdelers brengen de films van Kim Ki-duk niet meer uit. Zelfs niet als ze zoals Pièta de Gouden Leeuw winnen in Venetië. Oplossing: naar het BIFFF gaan. Het festival was veertien jaar geleden al een van de eerste om de Koreaanse rasfilmer te verwelkomen.
Moebius ziet er wel geen hapklare brok uit. Een vrouw probeert haar ontrouwe man te castreren. Wanneer dat niet lukt, vergrijpt ze zich aan hun zoon. De vader voelt zich schuldig en doet er alles aan om hem aan een nieuwe penis te helpen.
De van een zware inzinking herstelde Kim Ki-duk heeft een reputatie hoog te houden wat de uitbeelding van gruwelijk geweld betreft. Er wordt zo goed als niet in gesproken.
Buiten Competitie: Zero Theorem
Valt hij in herhaling? Ontbreekt hij de budgetten die nodig zijn om zijn fantastische projecten tot een goed einde te brengen? Is Zero Theorem, zoals een collega beweert, Brazil maar dan in kleur en minder goed? Het zal ons worst wezen. Een film van Terry Gilliam willen we altijd zien.
De regisseur van 12 Monkeys en Fear and Loathing In Las Vegas werkt zijn filmische universa zo gedetailleerd en met zoveel fantasie uit dat verveling onmogelijk is. Zo moeten ook Christoph Waltz, Mélanie Thierry, David Thewlis, Matt Damon, Ben Whislaw en Tilda Swinton er over denken. Ze doen allen mee in zijn parabel over een excentriek genie in een toekomstwereld die gecontroleerd wordt door alziende en alwetende bedrijven.
Hong Kong Golf: Rigor Mortis
In een belabberde sociale woontoren in Hong Kong huurt een berooide acteur de behekste kamer 2442. Hij wil uit het leven te stappen maar zijn bizarre medebewoners staan telkens in de weg. Wat later duiken rivaliserende vampiers op. De synopsis is niet bijzonder. Maar de trailer doet uitkijken naar een sfeervolle, visueel piekfijne film met geslaagde speciale effecten.
De eerste recensies sterken het vermoeden dat Rigor Mortis een van de verrassingen van het Bifff kan worden. De voormalige popster Juno Mak liet zich voor zijn eerste langspeelfilm inspireren door de bovennatuurlijke actiefilms die veel Chinezen in de jaren 70 en 80 plezierden. De platte humor zou ingeruild zijn voor een veel donkerdere, grimmige toon.
Hammer retrospectieve Cinematek: The Gorgon
Cinematek heeft de goede gewoonte om in te spelen op het BIFFF. Dat doet het dit jaar met een bescheiden Hammer retrospectieve. Deze Britse filmstudio werd beroemd met horror-klassiekers in Technicolor zoals The Curse of Frankenstein of Dracula. The Gorgon (1964) van stilist Terence Fisher is een leuke, sfeervolle gothic thriller. Christopher Lee onderzoekt of de versteende lijken in een Midden-Europese stadje het werk zijn van de Gorgonen, de monsters uit de Griekse mythologie. Lokale wetenschapper Peter Cushing lijkt meer te weten. Ballerina Prudence Hyman mocht, met gifgroene slangen in het haar, Hammer’s eerste vrouwelijk monster spelen.
Lees meer over: Film
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.