"Een gebaar van liefde aan Brussel en de mensen die er wonen." Zo had de jonge Belgische filmmaker Bas Devos zijn nieuwe film Hellhole in zijn woordje vooraf omschreven. De film beleefde vrijdagavond op het filmfestival van Berlijn zijn wereldpremière in de sectie Panorama.
Hellhole in wereldpremière op Berlinale
En inderdaad. Hellhole, zoals Brussel werd betiteld onmiddellijk na de aanslagen van maart 2016, is door de bril van Devos echt wel het tegendeel. Uit zijn melancholische maar zeer gestileerde portrettering van een handvol Brusselaars spreekt in de eerste plaats vertedering maar ook vertwijfeling, angst en isolement.
Na de vrij goed ontvangen première vertelde Devos onder meer nog dat "het na de aanslagen maanden heeft geduurd vooraleer de gewone Brusselaar opnieuw met het hoofd rechtop durfde te lopen".
En dat hij in het ontstaansproces van de film lang heeft nagedacht over hoe hij de stad zou kunnen laten ademen en hoe te tonen dat "zijn personages tegelijk eenzaam zijn en toch met elkaar verbonden zijn".
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.