Moeder, waarom klimmen wij? Animatiefilm Le sommet des dieux komt dicht in de buurt van een antwoord. Documentaire La panthère des neiges zoekt liever naar de sneeuwpanter.
'Le sommet des dieux' en 'La panthère des neiges': naar het dak van de wereld
Bereikten Edmund Hillary en sherpa Tenzing Norgay in 1953 als eersten de top van de Everest? Of waren George Mallory en Andrew Irvine 29 jaar sneller op het dak van de wereld? Het is een van de grootste mysteries in het alpinisme. Mallory en Irvine keerden in juni 1924 niet levend terug van hun zoveelste poging om de hoogste berg ter wereld te bedwingen. Het is niet geweten of ze voor of na het bereiken van de piek werden opgeslokt door de Himalaya.
In de Franse animatiefilm Le sommet des dieux meent journalist-fotograaf-alpinist Fukamachi een grote kans te maken het raadsel op te lossen. Hij is Mallory's fototoestel op het spoor. Het zou in handen zijn van de Japanse bergbeklimmer Habu Jôji. Maar die is spoorloos.
De beelden van de bergen zijn wonderschoon, maar een deel van die schoonheid zit vermoedelijk in je hoofd. Omdat het verhaal je ijl maakt
De zoektocht naar Habu Jôji levert een heel ander verhaal op dan Fukamachi (en de filmkijker) voorzag. Een verhaal dat de hamvraag bijna beantwoordt: wat bezielt een mens om bergen te beklimmen met gevaar voor lijf en leden? “Because it's there,” zei Mallory toen The New York Times vroeg waarom hij de Everest bestijgen wilde. Le sommet des dieux geeft iets meer uitleg. Aan de basis van de film ligt de gelijknamige manga die Jirô Taniguchi puurde uit de gelijknamige roman van Baku Yumemakura.
Onmogelijke missie
De Franse pers prijst de film de hemel in. Dat is te hoog, maar niet volledig uit de lucht gegrepen. De door Taniguchi geïnspireerde tekenstijl is verfijnd, maar soms snak je naar iets meer detail en dynamiek. De beelden van de bergen zijn wonderschoon, maar een deel van die schoonheid zit vermoedelijk in je hoofd. Omdat het verhaal je ijl maakt.
Die alpinisten nemen waanzinnige risico's om ergens als eerste boven te raken. Om dan een nieuwe uitdaging aan te gaan. Niet voor de roem, niet voor het geld. Omdat ze niets anders willen dan bergbeklimmen en gestopt zijn dat in vraag te stellen. De regisseur en zijn team imponeren door de vinger te leggen op die drijfveer, dat geloof, dat gevoel, meer dan met de immensiteit van het decor.
De duizelingwekkende schoonheid van de Tibetaanse landschappen is wel de grote troef van de Franse docu La panthère des neiges. Natuurfotograaf Vincent Munier neemt de schrijvende reiziger Sylvain Tesson mee op een queeste om een sneeuwpanter te spotten. Een onmogelijke missie, want die kat is zeldzaam, schuw, een crack in camouflage en thuis in dat ongerepte Tibetaanse paradijs. Loop het niet onder de voeten. Troost u met de mooie glimp ervan. De sneeuwpanter is u dankbaar.
LE SOMMET DES DIEUX
FR, dir.: Patrick Imbert
LA PANTHÈRE DES NEIGES
FR, dir.: Marie Amiguet, Vincent Munier
Avant-première: 26/3, 19.00, Bozar
Release: 30/3
Lees meer over: Film , Patrick Imbert , Marie Amiguet , Vincent Munier , Sylvain Tesson