Coline & Toitoine over hun debuut-ep: 'Het voorbije jaar voelde als een dystopie'

Tom Zonderman
© BRUZZ
19/05/2021

Het piepjonge Brusselse duo Coline & Toitoine charmeert met zijn vrolijke elektropopdeuntjes en kinderlijke spring-in-'t-veldimago. Maar op zijn debuut-ep Soma krijgt zijn kleurrijke muziek een donker randje. “Het voorbije jaar voelde alsof we in een dystopie terechtgekomen waren.”

W at doe je zoal wanneer je in quarantaine zit terwijl een virus de aardkloot ei zo na doet stoppen met tollen? Een opbeurend boek lezen waarin de wereld een dystopie geworden is, dachten zangeres Coline Debry en toetsenist Antoine 'Toitoine' Jorissen (geen koppel, voor wie het zich afvraagt), en ze verslonden allebei Brave new world van de Britse auteur Aldous Huxley. “Dat was tijdens de eerste lockdown,” grinniken de 21-jarige muziekmakers. “Antoine en ik zaten zes weken lang samen opgesloten in mijn ouderlijke huis in Rixensart,” vertelt Coline. “Net als iedereen hadden we véél tijd, die hebben we onder meer opgevuld met lezen.”

Even opfrissen: in zijn klassieke werk uit 1932 schetst Huxley, niet zonder gevoel voor ironie, een toekomst waarin de wereld zich dankzij de technologische vooruitgang in een uitzonderlijke staat van harmonie bevindt. Mensen zijn gelukkig, oorlog en armoede zijn slechts een vage herinnering. Maar de kost is groot: liefde, een gezin, de vrije keuze van het individu zijn onbestaande. Net als kunst. Geestelijke en andere noden worden doodeenvoudig gecompenseerd door een drug zonder bijwerkingen: soma. De eerste vertaling naar het Nederlands van Brave new world luidde niet voor niets Het soma-paradijs.

De dubbele laag in het boek was Coline en Toitoine uiteraard niet ontgaan, en zette hen aan het denken: die dystopie, die wereld waarin we verstoken zijn van cultuur en vermaak, van fantasie en verbeelding, die is hier en nu aan het gebeuren. “We legden een link tussen die drug, soma, en cultuur,” legt Toitoine uit. “Toen corona het cultuurleven lamlegde, besefte iedereen plots hoe belangrijk muziek en kunst voor het algemene welzijn waren, en wat een luxe kunst en cultuur wel zijn. Maar cultuur mag niet louter een verdovend middel zijn dat Monsieur Tout-le-monde blij stemt, een faits divers ter vermaak waardoor hij zich geen vragen stelt over de wereld waarin hij leeft.”

En zo schreven Coline en Toitoine een ep met zeven geëngageerde nummers bij elkaar over de problemen en uitdagingen waar onze maatschappij mee geconfronteerd wordt, gebundeld onder de titel... Soma. “In elk van de liedjes duiken we in een thema waarvan wij voelen dat we tegen een grens aan zitten,” verduidelijkt Coline. “Wat gebeurt er als we voorbij die grens gaan? Hoe zal de wereld er dan uitzien? We zijn nog jong, het is normaal dat we ons veel vragen stellen over onze toekomst.”

Peter pan
Elke rechtgeaarde bingewatcher heeft natuurlijk allang de link gelegd met de Britse tv-serie Black mirror, waarin net zoals in Brave new world technologische ontwikkelingen, en hoe ze onze leefwereld beïnvloeden, onder de loep worden gelegd. En die link legt ook Toitoine. “Black mirror vergroot in elke aflevering uit waar het fout kan lopen. Je belandt zo in een wereld die dicht bij de onze aansluit, maar die er tegelijk verschrikkelijk uitziet. (Lacht) Ook in onze liedjes vergroten we de dingen uit. Maar als we niet opletten, kan het écht zo worden.”

1754 Coline   Toitoine

De zeven songs op Soma leggen chronologisch een link tussen verschillende generaties. “Het eerste liedje gaat over de dictatuur van de macht en wat daaruit voortvloeit, iets wat onze grootouders nog hebben meegemaakt,” schetst Coline de rode draad door de ep. “In 'Under my arms' zitten we qua sfeer dan weer in de jaren 1960, met verwijzingen naar social pressure en de emancipatie van de vrouw. Om het te maken in de wereld, moet je je haar onder je oksels scheren. Ik vond dat de eerste keer verschrikkelijk! Het nummer 'Welfare queens' gaat dan weer over minder en minder vertrouwen hebben in onze staat en onze beleidsmakers. Wil je de rest ook weten? (Lacht) Wel, we hebben het over het klimaat, een thema dat we heel belangrijk vinden. Hoe jongeren van nu in de toekomst zullen moeten zien te overleven in een verwoeste wereld. 'AI love story' vertelt dan weer het verhaal van de mogelijke of onmogelijke liefde tussen een mens van vlees en bloed en een robot. Vervolgens focussen we op onze onstuitbare drang om almaar langer te leven, en wat ouder worden met iemand doet als die geen zin heeft om nóg langer te leven. 'Voir', het laatste liedje, ten slotte, gaat over burn-out. Opbeurende dingen, ik weet het.” (Lacht)

Wij willen mensen blij maken, maar het is niet omdat onze muziek vrolijk is, dat we het alleen maar over leuke dingen moeten hebben

Toitoine

Die ontwrichtende onderwerpen associeer je niet meteen met Coline en Toitoine, wier kwetterende elektropop, waarmee het duo eind 2019 het Brusselse luik van het popconcours Soundtrack won, en grappige imago vooral vrolijk stemmen. Nummers als het nieuwe 'OAEOA' en het vorig jaar uitgebrachte 'Write a song' doen eerder dromen van zonnige festivalweides en positieve vibes dan van onheilspellende toekomstvisioenen. Ook het speelse imago van het duo, dat het cultiveert in zijn kledij en op sociale media, draagt een soort van kinderlijke blijheid in zich. “Ik denk dat ook onze groepsnaam, Coline & Toitoine, mee dat speelse imago bepaalt,” glimlacht Toitoine, die zijn artiestennaam haalde bij zijn koosnaampje als kind. Dat kinderlijke werken Coline en Toitoine soms zelf in de hand. Gevraagd naar hoe ze hun overwinning bij Soundtrack zouden vieren, antwoordden ze in een interview “avec un thé et un bon coca.” “Goh, ja, dat is hoe we in het leven staan,” lacht Toitoine. “We denken daar niet te veel over na. We houden allebei van eigenzinnige humor, die zal er altijd wel in blijven zitten.” “Maar het is niet dat we lijden aan het peterpansyndroom,” pikt Coline in. “Ik wil wel altijd jong blijven in mijn hoofd, maar ik vind het niet angstaanjagend om volwassen te worden.” “Wij willen mensen blij maken,” vervolgt Toitoine, “maar het is niet omdat onze muziek vrolijk is, dat we het alleen maar over leuke dingen moeten hebben.”

Gap year
Ook in eerdere singles als 'The shore' en 'North' bewezen Coline en Toitoine al dat ze diep durfden te snijden, maar corona heeft hun engagement nog aangescherpt. “Stop being so blind, read between the lines,” zingt Coline in 'OAEOA'. “Uiteraard hopen we dat deze pandemie mensen heeft doen stilstaan bij hoe de wereld draait, en dat ze over dingen zijn beginnen na te denken die ze daarvoor als vanzelfsprekend beschouwden, of waarvan ze het probleem niet zagen.”

Artiesten spelen een belangrijke rol, benadrukt Toitoine. “We kunnen ervoor zorgen dat deze cesuur op een bepaalde manier nuttig is geweest.” Coline vindt dat ze hun zichtbaarheid, hoe klein ook, moeten gebruiken om dingen te veranderen. “Wij dragen bijvoorbeeld Youth for Climate een warm hart toe,” zegt ze. “De outfits van Coline & Toitoine zijn allemaal tweedehands,” wijst ze naar de blauwe en rode overalls die ze dragen. “En een vriendin van ons studeert mode, ze maakt kleren voor ons.” “Het gaat om een levenshouding,” vindt Toitoine. “Ik doe zoveel mogelijk met de fiets. Ik zet de verwarming niet te hoog. Ik koop lokaal.” Coline schudt haar hoofd. “Eigenlijk is het toch onvoorstelbaar dat jongeren de oudere generatie erop moet wijzen dat we nu in actie moeten schieten? Gelukkig zijn we niet pessimistisch, er gebeuren elke dag nog genoeg positieve dingen om hoopvol over te zijn.”

“Dat is belangrijk,” zegt Toitoine, “we willen de wereld veranderen zo goed en zo kwaad als het kan, maar we moeten er ook in leven en zo gelukkig mogelijk zijn.” Coline knikt. “Ik volg in Brussel communicatiewetenschappen, Antoine studeert in Bergen compositie en filmcompositie, we hebben een supertof leven. We hebben allebei onze bachelor behaald, dit jaar nemen we een gap year om alleen maar met muziek bezig te kunnen zijn. Corona heeft natuurlijk wel wat roet in het eten gegooid. Dankzij onze overwinning bij Soundtrack kregen we een heel jaar begeleiding, en konden we veel optreden, maar al die concerten zijn in het water gevallen. We hadden normaal ook shows in New York en in Zweden. Maar toch, het blijft fantastisch wat we allemaal met onze muziek kunnen doen, eigenlijk hebben we een geweldig jaar achter de rug.”

Soma komt uit op 21/5

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni