Interview

Finale Sound Track in de AB: ‘Niemand wordt op het podium van Rock Werchter geboren’

Tom Zonderman
05/12/2019

Jakomo is een van de zes Brusselse finalisten van Sound Track

Deze zaterdag beslechten zes Brusselse artiesten in de Ancienne Belgique de finale van de eerste editie van Sound Track. Drie laureaten krijgen als beloning een ‘Track 2020’, een begeleidingstraject van een heel jaar.

Wars van de doemberichten over het snijden bij subsidieslurpers, dat ongetwijfeld ook de jonge wortels van ontluikende bands zal doorknippen en de vleugels van gevestigde clubs zal kortwieken, is er ook reden tot vreugde: met Sound Track hebben Vlaamse en Brusselse aspirant-popsterren er een veelbelovend kansenparcours bij.

Sound Track is het vervolg op provinciale wedstrijden als Rockvonk, Westtalent en Limbomania, die door een verschuiving van middelen twee jaar geleden ophielden te bestaan. In de plaats komt dit tweejaarlijkse initiatief van Poppunt, De Brusselse Jeugdhuizen en de livesector, van de Ancienne Belgique in Brussel over de Hasseltse Muziekodroom tot De Zwerver in Leffinge.

Minder dan ’s lands bekende muziekwedstrijden, Humo’s Rock Rally en De Nieuwe Lichting van Studio Brussel, mikt Sound Track op een ‘winnaar’. “We gaan niet per se voor de beste band, maar voor diegene die het meest kan groeien,” zegt Art Philippeth, projectverantwoordelijke bij Poppunt, het Vlaamse aanspreekpunt voor muzikanten, dj’s en producers. “We kiezen de laureaten op basis van het potentieel dat we erin zien.”

We gaan niet per se voor de beste band, maar voor de artiest waar we het meeste potentieel in zien

Art Philippeth

Dat er nood was aan een wedstrijd van dit niveau, bewijst het aantal inschrijvingen: 1034. Niet slecht voor een eerste editie. “We hadden tien ambassadeurs afgevaardigd, die de boodschap zijn gaan verspreiden naar bepaalde scenes,” legt Philippeth uit. “Colin Van Eeckhout van Amenra bijvoorbeeld was ons boegbeeld voor alles wat luid en zwaar is, Fenne Kuppens van Whispering Sons ging op zoek naar new wave en rock, Black Mamba en blackwave naar urban enzovoort. Dat heeft goed gewerkt.”

Via het online platform vi.be konden bands zich voor de zomer inschrijven. In het najaar vonden de voorrondes plaats, verspreid over Brussel en de Vlaamse provincies. Elke regio heeft zijn eigen finale. “Het is heel belangrijk voor jonge artiesten om eerst in hun eigen regio een netwerk op te bouwen,” zegt Roza Ekin, die Sound Track mee coördineert vanuit De Brusselse Jeugdhuizen.

“Artiesten die in Brussel deelnemen, gaan naar de VK, Volta, ze ontmoeten Brusselse coaches, die ook hun netwerk hebben in Brussel,” gaat ze verder. “De jeugdhuizen spelen ook een belangrijke rol, ze zijn voor veel jonge bands de plek waar ze hun eerste podiumervaring opdoen. Daarom hebben we daar de voorrondes georganiseerd, en ook telkens leden van de jeugdhuizen betrokken bij de organisatie en de jurering.”

1687 soundtrack coline toitoine

Sound Track-finalist Coline & Toitoine

Uit de 45 finalisten die intussen zijn geselecteerd, worden dit weekend achttien laureaten gekozen. Zij krijgen een ‘Track 2020’, een soort van ‘golden ticket’, goed voor een jaar begeleiding.

“We stellen een soort van menukaart samen waaruit de artiesten kunnen kiezen,” verduidelijkt Philippeth. “Dat gaat van heel veel kansen om op te treden in jeugdhuizen, clubs en op festivals tot workshops en coaching op zakelijk, technisch en artistiek gebied. Voor elke band is dat parcours anders. Het gaat om de stappen die de artiesten zetten. Vandaar ook de naam: het ene jaar gaan we op zoek naar de ‘sound’, het jaar daarna bedenken we daar ‘track’ bij. Sound Track moet echt een springplank zijn.”

In de Ancienne Belgique strijden deze zaterdag Coline & Toitoine, Forest Africa Danse Music, Linca, M.Chuzi, Pega en Jakomo voor die Track 2020. Opvallend daarbij is dat kandidaten als Jay MNG en Beatsforbeaches de finale niet haalden. “We willen niet per se artiesten met de meeste ervaring,” zegt Ekin. “Zo hebben we ook de jury gebrieft: kijk niet naar het meest afgewerkte product, maar naar de groeikansen.”

Elke regio heeft zijn eigen sound. Bij de Brusselse finalisten wordt de diversiteit van de grootstad mooi weerspiegeld

Roza Ekin

In Brussel bestaat die jury uit Irene Rossi van Couleur Café, Jonas Bastijns van de Brusselse rockers Jacle Bow, die ook actief is bij De Brusselse Jeugdhuizen, artistiek directeur van de AB Kurt Overbergh en de Brusselse Knokkenaar Brihang.

Elke regio heeft zowaar zijn eigen sound. “Je zou ervan verschieten, maar Limburg klinkt heel anders dan West-Vlaanderen,” lacht Philippeth. “In Limburg heb je iets meer gitaren, in Oost-Vlaanderen was er veel wereldmuziek en jazz. Vlaams-Brabant was heel urban.” En Brussel? “Brussel is wat diverser dan de rest qua stijlen, wij hebben ook artiesten met heel uiteenlopende achtergronden,” zegt Ekin. “En wij mixen Franstalige en Nederlandstalige acts door elkaar.”

Wie o wie zal zaterdag met de pluimen gaan lopen? “Ze verdienen het natuurlijk allemaal,” lacht Ekin. “Maar het gaat er niet om wie de beste is, wel om wie er veel aan gaat hebben.” En dat vindt ook Philippeth. “Iedereen moet stappen zetten, niemand is op het podium van Rock Werchter geboren.”

De Brusselse finalisten van Sound Track kwamen langs bij BRUZZ radio om zichzelf voor te stellen:
Coline & Toitoine
Forest Africa Danse Music
Jakomo
Linca
M.Chuzi
Pega

Kijk vrijdagavond ook naar onze videoreportage over de zes finalisten in BRUZZ 24.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni