Het Listen Festival trekt naar vijftien verwachte en minder verwachte locaties in de stad, waaronder de Kerk van Laken. Die mag de Spaanse elektronica-artieste Marina Herlop vrijdag inwijden.
Het Listen Festival trekt met Marina Herlop naar de Kerk van Laken
“Het was makkelijker om het ingewikkeldste stuk van Chopin in te studeren dan een kabel met een geluidskaart te verbinden om mezelf op te nemen.” De klassiek opgeleide componiste, pianiste en zangeres Marina Hernández López – ‘Herlop’ – overdreef in een recent Pitchfork-interview misschien een klein beetje. Maar dat de overgang van een analoge set, met alleen stem en piano, naar een geluidsuniversum krioelend van de elektronische accenten allesbehalve vlot verliep, is een understatement.
Het was makkelijker om het ingewikkeldste stuk van Chopin in te studeren dan een kabel met een geluidskaart te verbinden om mezelf op te nemen
En toch was het vorig jaar uitgebrachte album Pripyat een schot in de roos. Na de sobere, melancholische pianoplaten Nanook (2016) en Babasha (2018), spartelde de Catalaanse zich met vallen en opstaan door het muzieksoftwareprogramma Ableton Live en een nieuwe digitale wereld ging open.
Daarin laat ze de door haar computer aangedreven ritmes en manipulaties verstrengelen met haar dromerige melodieën, buigzame stem en meeslepende pianolijnen. Het resultaat is een heerlijke, soms buitenaards klinkende, georganiseerde chaos. “Nieuw speelgoed is een ideale voedingsbodem voor foutjes, want er bestaat nog geen vast patroon of routine. De kans op verse ideeën is zoveel groter, ook al verloopt het proces onhandig en chaotisch.”
Naast zin voor experiment vallen vooral de fonetische zangpartijen op. Ze zijn onder andere het resultaat van een cursus Zuid-Aziatische Carnatische muziek. Mensen vragen haar soms waar het album over gaat. “Over niets,” antwoordt ze dan. “Dat is de magie. Muziek bestaat op zichzelf. Het is geen verhaaltje, zoals Roodkapje. Het kan ontroeren zonder dat het ook maar iets met onze levens te maken heeft. Daar hou ik van.”
De titel verwijst naar de spookstad nabij Tsjernobyl waar de natuur het landschap opnieuw is gaan bepalen nadat de mens eruit verdween, een metafoor voor de muziek van Herlop, die in haar vrije tijd stenen en mineralen verzamelt en in haar videoclips graag werkt met dieren. Die vindt ze geavanceerder dan mensen, precies omdat ze zich in aan andere wereld bevinden.
In een online-interview heeft ze het over wijlen Formule 1-coureur Ayrton Senna en flamencodanseres La Chana. “We delen de toewijding voor ons vak. Soms maakt dat je een beetje gek, want je leeft in die andere wereld.”
Het is dan ook uitkijken naar hoe haar muziek, die niet van deze wereld lijkt, het zal doen in het statige, verstillende kader van de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken.
De neogotische kerk waar ook de Belgische koninklijke familie begraven ligt, is dit jaar een nieuwe concertlocatie op het Listen Festival, dat avontuurlijke muziek hoog in het vaandel draagt. Een hemelse match voor de artieste die op haar negende piano begon te spelen, maar op haar dertigste de Amerikaanse zusjes CocoRosie, de Italiaanse experimentele muzikant Roberto Musci en het vrouwenkoor Le Mystère des Voix Bulgares lichtende voorbeelden noemt.
Lees meer over: Muziek , Events & Festivals , Ice , Marina Herlop , Listen Festival , kerk van laken