Bruksellive: Interview met Jason Swinscoe van The Cinematic Orchestra
Lees ook: Bruksellive: de oorwurmen van SX
De Britse muzikant Jason Swinscoe verhuisde onlangs van New York naar Los Angeles. Het opperhoofd van The Cinematic Orchestra heeft eigenlijk tijd nodig om zijn hoofd leeg te maken en zich volledig te focussen op de nieuwe plaat, die begin volgend jaar zou moeten verschijnen. Maar ondertussen heeft het Ninja Tune-orkest, dat sinds eind jaren 1990 op een hoogst innovatieve manier elektronica en draaitafels combineert met een jazzy instrumentarium, ook enkele festivaloptredens gepland. En dus bellen we hem aan de vooravond van zo'n concert op in Warschau.
"Het optreden komt gelukkig niet helemaal ongelegen, want nu kunnen we een aantal tracks uitproberen. En onze nieuwe drummer is erbij. Hij trad vroeger vaak op met hiphopacts, klinkt erg jazzy en speelt graag in de groove. Dat zal zeker een invloed hebben op de nieuwe plaat die we volledig live willen opnemen, zonder extra samples."Tegenwoordig is The Cinematic Orchestra meer en meer te zien op jazzfestivals.
"Die hebben de voorbije jaren hun grenzen verlegd. Ze zijn minder dan rockfestivals gefixeerd op één genre. Het zijn pleisterplaatsen geworden van innovatie: tussen de oude klassiekers, vaak zwarte artiesten uit Amerika, hoor je een mix van stijlen, van wereldmuziek over broken beats en hiphop tot jazzy beats zoals wij die brengen. Jazz staat precies voor die openheid van ideeën. Het hoeft zich niet te beperken tot wat het ooit geweest is. Onder anderen Herbie Hancock en Miles Davis zorgden ervoor dat het genre zich vanuit bebop en hardbop ontwikkelde tot fusion, jazzrock en elektronica. Zo ging jazz culturele diversiteit uitstralen. En ook jazzfestivals beseffen nu dat ze beter hierop inzetten."
The Cinematic Orchestra heeft zijn naam altijd met trots gedragen, zo getuigen de talrijke soundtracks die de groep begeleidde. "Maar nu ik in L.A. aan het inburgeren ben, merk ik dat filmcomponisten toch anders in elkaar zitten dan gewone muziekcomponisten. Ze zijn constant aan het netwerken om hun scores verkocht te krijgen, en daar horen toegevingen bij. Ik besefte het toen ik de muziek maakte bij een Disney-film (The crimson wing, een natuurdocumentaire over de flamingo, tp). Het was de eerste en de laatste keer. Ik schrijf geen muziek meer die louter gebaseerd moet zijn op een script. Ik wil me laten leiden door mijn instinct. Dat bewonder ik aan schilders als Van Gogh en Gauguin. Ze reisden veel en lieten die veranderende omgeving hun creatieve werk beïnvloeden. Naast het feit dat mijn vrouw en ik geen winter meer in New York wilden meemaken, is dat ook de reden waarom ik naar L.A. ben verhuisd. Dus laat ik me nu meer dan ooit uitdagen door mijn nieuwe buurt, gelukkig niet het wat saaiere platte L.A., maar de heuvelwijk waar ooit Hollywoodsterren als Charlie Chaplin woonden. Ik heb zelfs citroenbomen in mijn tuin. Hoe zich dat op de nieuwe plaat zal uiten? Er zitten vast meer zonnige uptempotracks bij."
Bruksellive
waar: Groentheater, Osseghempark, Laken, info@bruksellive.be
tickets: gratis
The Cinematic Orchestra treedt om 21.30 uur op (Theatre Stage)
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.