Customs duikt in de crisiswoordenschat om donkerromantische gevoelens kracht bij te zetten en verrijkt postpunkritmes en popmelodieën met puntgave discogrooves. Al kruipend over de dansvloer laten partykicks je de ellende vergeten.
CD: Customs
"Niets menselijks is ons vreemd. We vergroten de kleine kantjes graag uit, een beetje zoals de schilder Jeroen Bosch," zei zanger Kristof Uittebroek bij de release van de vorige Customs-cd, Harlequins of love.
Dat larger than life-gevoel is op The market niet helemaal weg. Maar waar toen de badinerende voordracht, met centraal steeds de onderkoelde, erg pertinente bariton van de zanger, tussen de popmelodieën een nerveuze postpunkoutfit werd aangemeten, breidt de band haar actieradius nu uit naar de dansvloer. Niet met platte clubmuziek, maar met zwierige seventies-glam en plateauzolenritmes, en dat loont.
Opvallend vaak luisteren funky discolicks de relationele kwesties op, zoals op de wervelende single 'Hole in the market' (met weer zo'n besmettelijk refrein), of op 'Gimme entertainment', een noodkreet uit verveling. Tussen de glitter en de glamour staat met 'Dear Ann (worthless on the market)' bovendien een spoken word-parel die laconiek de invloed van sneeuw in november op de markten koppelt aan spacey funkrock, Decap-orgelsfeer en jazz. En met 'It's funny 'cause it's true' bewijzen Uittebroek en co dat ze ook van op de dansvloer kunnen ontroeren. Met een simpele en ultieme vraag om vergiffenis verpakt in een bloedmooie melodie en snotterende strijkers nemen ze de kortste weg naar je hart.
Customs (+ De Staat)
data: 31/1, 20.00
tickets: €16/19
waar: Ancienne Belgique
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.