Op zoek naar de mysterieuze Maria Van Dam belanden Frans Laarmans en drie aangespoelde Afghanen bij een zekere Pasmans. Dat nogal norse personage uit de Elsschot-klassieker Het dwaallicht (1946), gevonden en weer achtergelaten tijdens een dooltocht door Antwerpen, is nu ook een groep, dolend tussen doo-wop, swing jazz, vooroorlogse blues en zelfs wat flamenco.

De live begeleiding bij de theaterproductie van het Leuvense gezelschap Braakland/ZheBilding viel vorig jaar tijdens de Zomer van Antwerpen zodanig in de smaak dat er een plaat van kwam. Soms klinkt de muziek die Rudy Trouvé en zijn vier kompanen bij de monoloog van Warre Borgmans opnamen in de studio van Tom Pintens als een stijloefening. Maar bij het verhaal, dat naarmate de nacht vordert, almaar donkerder en surrealistischer wordt, blijken de a-capellapartijen en hilbillyriedels bijzonder efficiënt. Of hoe een anachronisme als een statement kan klinken. Af en toe verdwalen de vijf bleekscheten in experimenteerdrift, maar ook dat illustreert deze vreemde, duistere trip vol bizarre ontmoetingen, plotwendingen en vergeten instrumenten, die een oprechte liefde voor de Amerikaanse rootsgenres uitademen.

21/4, 20.30, CC Strombeek, €10/13,50/15

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek , Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni