Insiders kennen de Mexicaan Osvaldo Hernandéz-Napoles als een van de beste percussionisten van Brussel (Karim Baggili, Vaya Con Dios, Deep Forest...). Op Quilombo, zijn tweede solo-album, bouwt hij een brug tussen Latijns-Amerika en Afrika.
CD: Quilombo van Osvaldo Hernandéz-Napoles
Een quilombo was in koloniaal Brazilië een toevluchtsoord voor gevluchte slaven, een gepaste naam voor een album dat de hartverscheurende geschiedenis van Latijns-Amerika portretteert. 'Afrodescendiente' herinnert aan eeuwen slavernij, met accordeon, ritmische percussie en Hernandéz-Napoles' klaagzang.
Op 'Festejando a Madiba' gaat Mexicaanse folklore hand in hand met de Afrikaanse percussie van de Senegalees Serigne Thiam. Op 'Coplas al sol y a la luna' wordt de latinfolklore onderbroken door een prachtige solo van Yani Aït-Aoudia's kamelen'goni, een zessnarige harp-luit uit Mali.
De virtuoze cavaquinhospeler Osman Martin zorgt voor Braziliaanse kleur, terwijl de Belgische Patricia Van Cauwenberge latinpercussie toevoegt. Muziek die bruggen bouwt tussen Afrika en Latijns-Amerika en toch op en top Brussels is gezien alle muzikanten hier al jaren wonen en, een leuk detail, allemaal lesgeven aan de wereldmuziekacademie van Muziekpublique.
wanneer: 2 november 2013 om 20.00 uur
tickets: 7 euro
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.