Consequent zijn in de marge van de popmuziek geeft vaak meer voldoening en carrièreperspectief dan een snelle weg naar de top. Dat bewijst Deerhoof, ooit het best bewaarde geheim uit de underground van San Francisco.
Deerhoof, onversaagd geluidsplezier
Na ruim twintig jaar is het experimentele rockkwartet invloedrijker dan ooit. Maar niettegenstaande ze momenteel het voorprogramma verzorgen van de Red Hot Chili Peppers, spelen ze dit weekend (tijdens hun vrije dag) in Les Ateliers Claus, voor 150 gelukkige fans die zo'n Sportpaleis maar niets vinden.
In beide gevallen stellen ze het als mixtape opgevatte The magic voor, een plaat die doorheen de onvoorspelbaarheid en de chaos zo fris van de lever klinkt dat je je amper kan voorstellen dat hun debuut alweer twee decennia oud is. De licht naïeve vocalen van Satomi Matsuzaki zijn daar wellicht niet vreemd aan. In de haar kenmerkende mix van verwondering, onversaagdheid en extase geeft ze de luide, charmant rammelende noisepop en meer ook na dertien studioalbums een vederlichte afdronk.
Gerekruteerd door de band een week nadat ze Japan had ingeruild voor San Francisco heeft ze zich het avontuur nooit beklaagd, en dat hoor je: het plezier om samen muziek te maken druipt er na al die jaren nog steeds af. "In het Japans is muziek ongaku," gaf ze onlangs mee in een interview. "Maar in Chinese karakters betekent het 'geluidsplezier'. Dat vergeet ik nooit."
> Deerhoof, 7/11, 20.00, Les Ateliers Claus, Sint-Gillis
Lees meer over: Sint-Gillis , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.