Didier Mélon presenteert full-cd’s van Osvaldo Hernandez en N’Faly Kouyaté

Benjamin Tollet
© Brussel Deze Week
29/04/2011
Voor het tweede jaar op rij stelt radiopresentator Didier Mélon tijdens de Nuits Nomades twee albums voor die opgenomen werden in de studio’s van RTBf-zender La Première. Dit jaar zijn de gelukkigen de Mexicaanse percussionist Osvaldo Hernandez en de Guinese koraspeler N’Faly Kouyaté. Maar Mélon moet straks op zoek naar alternatieven: de RTBf vormt zijn studio om tot kantoren.

T ot twee jaar geleden bracht radiopresentator Didier Mé­lon jaarlijks de compilatie Nuits nomades uit, waarop vijf Belgische wereldmuziekgroepen drie nummers opnamen in de professio­nele studio's van La Première. In tien jaar tijd waren die tien compilaties goed voor vijftig lokale bands en honderdvijftig nummers. Vorig jaar heeft Mélon het geweer van schouder veranderd. "De muzieksector is de laatste jaren zodanig veranderd dat groepen er meer baat bij hebben een volledig album te kunnen opnemen," verklaart Mélon die keuze.

Mélon, Belgiës belangrijkste wereldmuziekpresentator met zijn dagelijkse uitzending Le monde est un village, wil echter geen alternatief zijn voor de traditionele platenlabels. "Als ik merk dat een groep echt potentieel heeft, verwijs ik door naar een label. Aangezien ik met publieke middelen werk, heb ik de vrijheid te investeren in een project dat ik echt goed vind. Ik ga enkel in zee met muzikanten met wie ik een persoonlijke band heb opgebouwd. De knoop wordt doorgehakt op basis van de creativiteit van de groep of omdat ze een erg originele invalshoek hebben."

Vrijgevig
De Mexicaan Osvaldo Hernandez is wellicht de beste wereldpercussionist in België. Behalve allerhande Latijns-Amerikaanse en Afrikaanse percussie speelt hij ook een heleboel inheemse instrumenten zoals slakkenhuizen, rabeca (archaïsche viool), charango (Andesgitaartje), berimbau (vaak gebruikt bij capoeira), cuatro (gitaartje), enzovoort. Hij is een gegeerde studiomuzikant en stond (of staat nog steeds) aan de zijde van Vaya Con Dios, Deep Forest, Karim Baggili, Blindnote, Marlène Dorcéna (Haïti), Ialma (Galicië), Caçamba (Brazilië)... Hij heeft de percussie ingespeeld op dik veertig albums, maar nog nooit had hij voor zichzelf iets opgenomen. Daarom koos Didier Mélon voor Hernandez. Zo'n talent en zo'n vrijgevige muzikant: wat zou het geven als hij nou eens voor zichzelf muziek zou maken, dat was het motto.

"Osvaldo is zelden tevreden met zijn prestaties, zowel na opnames als na concerten. En voor zijn eigen project is hij nog dubbel zo streng! Zijn vrouw klaagde over het feit dat ze hem niet meer ziet sinds ik hem op het spoor zette van een soloproject. Hij sluit zich constant op in zijn repetitiekot," vertelt Mélon al lachend. "Het resultaat is allesbehalve Mexicaans, het is eerder de essentie van zijn ervaring als in Brussel wonende en ontzettend gegeerde percussionist. Een samenvloeiing van al die wereldse artiesten die een beroep op hem doen. Op het album Tierra brengt hij het beste van al die werelden."

Moeder aller harpen
De Guinese griot N'Faly Kouyaté kennen we als bezieler van de groep Dunyakan, West-Afrikaanse muziek op westerse leest. Maar hij is ook de koraspeler van Peter Gabriels Afro Celt Sound System, waarmee hij op alle grote Europese podia stond. Toch zat er volgens Mélon meer in Kouyaté, een akoestische kant die hij verder wilde verkennen. "Zijn band Dunyakan is erg moderne Afropop, maar N'Faly komt het beste tot zijn recht als hij dichter bij zijn roots blijft. Ik heb hem voorgesteld met een strijdorkest op te nemen, daar was hij meteen voor te vinden." Zo krijgen we de moeder aller harpen, de West-Afrikaanse kora, naast Europese violen en cello's.

"We hebben opgenomen met een tiental muzikanten in de studio. Makkelijker gezegd dan gedaan, vooral voor N'Faly, die ondanks zijn ervaring met interculturele projecten toch even op zijn poten moest vallen met al die strijkers," vertelt Mélon. "Dat is net zo interessant aan artistieke projecten. Als nieuwe uitdagingen je niet tot het uiterste drijven, heeft het toch geen zin om aan kunst te doen, nietwaar?"

Studio wordt kantoor
Tot zover het prettige nieuws. Minder prettig is dat de directie van de RTBf beslist heeft te besparen. De studio moet deze zomer plaats ruimen voor extra kantoren. Gedaan dus de wekelijkse livesessies van Le monde est un village, evenals de opname van professionele studio­albums. "Jammer, het was de laatste radiostudio die naam waardig. Ik denk dat de directie een stevige strategische fout maakt, maar ik heb er niet veel op te zeggen. De beslissing is genomen, ik moet op zoek naar alternatieven."

Een professionele studio als Studio 3J 20 vervangen, wordt geen makkelijke klus. "Het is het einde van een mooi radioproject. De bedoeling was onder meer nieuw wereldmuziek­talent aan bod te laten komen. De muzikanten moesten eerst klaargestoomd worden voor een liveset op de radio, dan voor een opname. Het was veel werk, maar ontzettend boeiend. Een écht radiofonisch project," besluit Mélon.

-----------------------
Osvaldo Hernandez' Tierra op vrijdag 29 april, N'Faly Kouyaté & Kora Strings op zaterdag 30 april, telkens om 20 uur in Théâtre 140, Plasky­laan 140, 1030 Schaarbeek. Gratis toegang na online reserveren op www.rtbf.be/lapremiere/emission_le-monde-est-un-village?id=998. Le monde est un village is elke weekdag van 19 tot 21 uur te beluisteren op La Première

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni