S1415 kapitein winokio berenconcerten

DVD: Kapitein Winokio's Berenconcerten

Tom Peeters
© Agenda Magazine
25/02/2014

Al die willen te kaap'ren varen ... moeten allang geen mannen met baarden meer zijn, maar het helpt wel. Ze hebben liefst ook een matrozenpak aan en besmetten u en uw kroost met hun kinderlijke enthousiasme. Kapitein Winokio's Berenconcerten zijn de apotheose van een aanstekelijke zangstonde die ondertussen al tien jaar duurt.

"Kinderen die de producties van Studio 100 fijn vinden zijn daarom niet dom. Integendeel, ik vind dat er zeer vrolijke melodietjes in K3 huizen, maar ik weet wel hoe ze tot stand zijn gekomen en dat weten die kinderen niet," zei de Antwerpse muzikant Winok Seresia tien jaar geleden als debuterend kapitein.

Kapitein Winokio zag 1 beer was net uit op het eigen platenlabel Haiku Records en stond vol in de vergetelheid geraakte Vlaamse kinderliedjes, voor de gelegenheid opgefrist door pakweg Jan Decleir, Kamagurka en Peter Vermeersch (én dochter Mart). De beren vermenigvuldigden zich, de educatieve missie werd extra in de verf gezet, tournees werden op touw gezet, en een decennium later kan Seresia, met een overeenkomst met Sony en Ketnet op zak, het zich al eens permitteren in zijn hangmat te gaan liggen.

Maar niet tijdens de kerstperiode. Dan worden traditiegetrouw de zeilen bijgezet en vinden de Berenconcerten plaats in de AB. Samen met een resem matrozen en hulpkapiteins – we noemen Stijn, Flip Kowlier, Lady Linn en de aan lagerwal geraakte schipbreukeling Guido Belcanto – blijft de kapitein kinderliedjes in nieuwe jasjes steken.

En wie kan er weerstaan aan covers als 'Dans als Egyptenaar' en 'Wild ding' (gebracht met Kapitein Luc 'Van Anker')? Geen Oki, Doki of Piet Piraat, laat staan uw kroost, die er alvast in de AB moeite mee had te blijven zitten. Wat Mevrouw de Poes precies bedoelde met 'Mijn dingeling' hadden alleen de ouders door, maar onder andere in die speelse knipoog schuilt het alternatief dat Seresia aanbiedt.

De concerten van 2011 en 2013 werden gecapteerd door Eyeworks en zijn uitgebracht op dvd. Maar dat wist u al, nu er Studio 100-gewijs een karrenvracht radio- en tv-spots zijn klaargestoomd. En de marketing werkt, getuige de eerste Ultratop-nummer één die de zelfverklaarde 'Robin Hood van de kindermuziek' te pakken heeft. Eerst wat vechten tegen de bierkaai loont dus toch om – beloofd, de laatste zeemetafoor – de visjes op het droge te krijgen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek , Shop

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni