Het Brusselse metalfenomeen Fleddy Melculy laat onder de noemer Fleddypalooza op 17 april zijn favoriete Belgische metalbands opdraven in de AB. "Beenharde muziek spelen terwijl ik in mijn moedertaal de grootste onzin uitkraam, is het liefste wat ik doe."
Fenomeen Fleddy Melculy brengt metalbands samen in AB
Buiten loopt een wild konijn in een tuin die overheerst wordt door een indrukwekkende treurwilg. "Het is de grootste van de straat," zegt zanger en liedjesmaker Jeroen Camerlynck niet zonder trots. Anderhalf jaar geleden kwam hij met zijn gezin en zijn platencollectie in het landelijke Bellingen wonen.
De stille gezapigheid van het weidse Pajotse landschap staat in schril contrast met Helgië, het oord van de brutale doorbraak en breakdowns van zijn alias Fleddy Melculy, een tot voor kort ondenkbaar huwelijk tussen oldskool metal en Vlaamse kermis dat Camerlynck even onbedoeld als stevig in de markt zette.
"Ik dacht dat ik de muziekindustrie na vijftien jaar doorhad. Niet dus," klinkt het eerlijk. Met De Fanfaar vocht hij jarenlang tevergeefs voor airplay, en nu lijkt het alsof hij het allemaal in de schoot geworpen krijgt. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Hij kreeg al vaker te horen dat niemand anders ooit goede Nederlandstalige metal met zulke hilarische teksten maakte.
"Daarnaast vermoed ik dat we gewoon de juiste band op het juiste moment zijn. Ook de affiches van de grote festivals grijpen nu terug naar bands die eind jaren 1990 metal opnieuw populair maakten. Wij profiteren van die slipstream." Maar Fleddy Melculy lijkt toch vooral de symbiose van het parcours dat Camerlynck aflegde, van de metalcore-bandjes uit zijn jeugd tot de tournees met Urbanus.
Toen we elkaar spraken naar aanleiding van tien jaar De Fanfaar zei je dat je die band had opgericht omdat je was uitgekeken op de metalscene. Zie nu.
Jeroen Camerlynck: Het succes kwam totaal onverwacht. Eerlijk gezegd, na De raven komen, de vierde en voorlopig laatste plaat van De Fanfaar, wist ik het niet meer. Ik had het gevoel dat ik niet beter kon. Bloed, zweet en tranen hadden we in die plaat gestoken, en weer werden we niet opgepikt. Toen er na de optredens als begeleidingsband van Urbanus plots veel geld binnenkwam, werden er alsnog plannen gemaakt. Er waren zelfs al contacten gelegd om een plaat in de VS op te nemen met de producer van de jongste Queens of the Stone Age. Maar de inspiratie was op.
Ondertussen werden er op café wel andere plannen gesmeed.
Camerlynck: Ja, ik had al langer zin om opnieuw een metalband op te richten. Na repetities met enkele bevriende muzikanten uit Halle hebben we een eerste ep opgenomen, en toen we een teaser online zetten, ging die direct viraal. Enkele dagen later kwam de eerste boeking binnen: Graspop! Toen ook Studio Brussel aan de lijn hing, was de trein definitief vertrokken en die is nog steeds niet gestopt. Straks staan we op TW Classic!
Die teaser was 'T-shirt van Metallica', waarop je klaagt over johnny's die rondlopen in T-shirts van bands die ze niet kennen. Dat ligt gevoelig?
Camerlynck: Ja, vroeger kocht je een T-shirt van je favoriete band na een optreden, ofwel reed je ervoor naar het paarse winkeltje in Brussel. Ze waren meestal koeien te groot, maar je was er fier op, en je droeg ze als een statement. Wat toen nog waarde had, hangt nu in de H&M. Voor Fleddy is zo'n ergernis voer voor een nummer. En zo blazen we wel meer first world problems op.
Iedereen heeft zo ook meteen door dat het maar om te lachen is. Alleen een minderheid van puriteinen vindt het not done dat er humor in hun metal zit. Pech voor hen. Sommigen vroegen zich eerst ook af wat die gasten van De Fanfaar in een metalband deden, maar hebben die mij al eens goed bekeken? (Lacht) Eigenlijk zou je je moeten afvragen: waarom heeft die metalhead dertien jaar rockmuziek gemaakt?
Is de metalcomedyshow van Fleddy Melculy voor velen ook niet gewoon een dankbare uitlaatklep in donkere tijden?
Camerlynck: Als wij onze fans gedurende 45 minuten aan iets anders kunnen doen denken dan aan de dagelijkse sleur of de miserie in de wereld, dan zijn we geslaagd in ons opzet. Veel bands vergeten dat mensen geëntertaind willen worden. Wij proberen het warm water niet uit te vinden.
Integendeel, we omarmen de clichés én zorgen ervoor dat er live iets te beleven valt. Of je nu ambiance maakt op plaatjes van Discobaar A Moeder of op onze grappige metal, of je je nu laat meeslepen door de donkere sludge van Amenra, mensen willen in vervoering worden gebracht. Muziek is niet wat het is, het kan zoveel meer zijn.
Het kan niet anders of het succes heeft ook een grote impact op jullie leven.
Camerlynck: Ik heb sinds september vorig jaar volledige loopbaanonderbreking genomen en moet veel feestjes en verjaardagen missen. Maar we hebben allemaal geluk met onze partners. Die beseffen dat ze ons moeten laten doen, anders zitten ze op den duur met vijf seriemoordenaars. (Lacht)
WAT IS FLEDDYPALOOZA?
Omdat hij vond dat er te weinig metaloptredens deftig georganiseerd werden, stampte Fleddy Melculy een heftig eigen festival uit de grond. “Eerst wilden we dat in Halle doen,” zegt Jeroen Camerlynck. “Maar ook de AB bleek op zoek naar een kapstok om iets rond Belgische metal te doen. De rode draad van Fleddypalooza is dat alle bands op de affiche nieuw werk voorstellen en een link hebben met Fleddy."
"Zo maakt Jens, de gitarist van opener Off the Cross, al jaren onze videoclips. De melodieuze metalcore van Set Things Right, gasten die bevriend zijn met onze gitarist, krijgt sowieso te weinig aandacht, en de sound van het Kortrijkse STAB, onlangs nog op tournee in de VS met Lionheart, blies me meteen omver."
"Tussen al deze metalcore is de naar stonerrock neigende heavy metal van King Hiss de vreemde eend in de bijt. Hun gitarist speelde eind jaren 1990 nog in bands als Congress en Liar, waar we zelf fan van waren. Angel Crew is met (ex-)bandleden van Length of Time en Arkangel dan weer het dichtst dat je bij de Brusselse metalscene uit die periode kan komen. Length of Time-zanger Ross Demon is gastbrulboei op Fleddy’s ‘Feestje in uw huisje’."
"En dj’s Goe Vur In Den Otto zijn onze brothers from other mothers. Met hen werden we afgelopen jaar het vaakst geprogrammeerd en lanceren we nu ook de single ‘Den bus gemist’, onze bewerking van Sepultura’s ‘Refuse/resist’."
> Fleddypalooza. 17/04, 16.00, Ancienne Belgique, Brussel
Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.