De van Bergen afkomstige Schaarbekenaar Yann Attia heeft zijn debuutalbum nog niet afgewerkt, maar staat dit weekend al op het podium van Botanique in het teken van het Europavox Festival.
Haring speelt thuismatch in Botanique
"Het is simpel," zegt Yann Attia, de Brusselse elektronicamuzikant die zich Haring laat noemen, over zijn homestudio in zakformaat. Een laptop en een extra monitor, twee launch pads om het muziekprogramma Ableton aan te sturen, een keyboard en een gitaar. Muziek maak je vandaag op je slaapkamer. "En met een koptelefoon stoor ik niemand," glimlacht hij in het rijhuis hoog in Schaarbeek dat hij deelt met vier copains.
Yann Attia groeide op in Bergen, maar woont sinds zes jaar in Brussel. Zijn nom de plume heeft met een zoutwaterzwemmer noch Jommeke te maken, maar verwijst naar de in 1990 aan aids overleden kunstenaar Keith Haring. "Een paar jaar geleden was er in Bergen een grote retrospectieve. Ik was erg onder de indruk van zijn kleurgebruik en de speelsheid in zijn werk, ondanks het feit dat hij heftige onderwerpen niet schuwde. Of dat zich doorzet in mijn muziek? Goh, elektronica wordt vaak als koud afgedaan, ik probeer er ook kleur in te stoppen. Er is niks leukers dan een grote, koele synth die wat warmte in je oor blaast."
Klankkwaliteiten die hij ook terugvindt in de hedendaagse elektronica van Rone en Gold Panda. "Een paar jaar terug zag ik een concert van Bonobo tijdens Les Nuits, met Gold Panda en The Field als voorprogramma. De beste affiche ooit. Ik ben naar huis gegaan met de zin om zelf muziek te maken, heb wat later spullen gekocht en ben aan de slag gegaan." Haring bracht enkele ep's uit en werkt momenteel aan zijn debuut, dat begin 2017 moet verschijnen.
Een van zijn eerste tracks, 'Us', werd drie jaar geleden opgepikt door de blog Indie Shuffle. Even later zat er een mail van Dior in zijn inbox, met de vraag om het nummer te mogen gebruiken. Ondertussen is hij een paar miljoen streams verder. "Dat heeft me een soort credibiliteit gegeven, vanaf dan is het allemaal veel professioneler geworden," vertelt hij.
Deze week verschijnt zijn nieuwe track, 'Brussels (part I)'. Onder invloed van hiphop werkte hij daarin voor het eerst met samples. Zijn muziek, die hij omschrijft als "downtempo minimal house", is instrumentaal, betekenis zit in het gevoel. "Ik heb nooit één inspiratie of 'onderwerp' voor een nummer. Het is een opeenstapeling van emoties die naar boven komen wanneer ik componeer. 'Brussels (part I)' vertelt zo wat ik in die zes jaar in Brussel ervaren heb. Geluk, melancholie, ontmoetingen, nieuwe plekken..."
Voor Yann Attia is muziek ook reizen. Naar Turkije, verraden enkele posters en een plattegrond van Istanboel tegen zijn kamermuur. "Ik ben verliefd geworden op het land nadat ik zes maanden in Istanboel gewoond had als uitwisselingsstudent. De cultuur en de mensen zijn prachtig. Ik ben er nu een paar keer geweest, straks ga ik terug."
> Europavox Festival: Haring. 17/12, 19:30, Botanique, Sint-Joost-ten-Noode
Lees meer over: Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.