Klara bezet voor de elfde keer het Paleis
De naam en faam van Liszt is in de eerste plaats te danken aan zijn pleidooi voor het zogenaamde 'programmatorische klavierstuk'. De componist dacht daarbij aan een glansrol voor de piano én de pianist in de grote concertzaal, veeleer dan de beslotenheid van de huiskamer. Op het podium van de concertzaal deed Liszt het instrument schitteren en klinken als een voltallig orkest. Liszts muziek vraagt, in vergelijking met heel wat muziek van tijdgenoten, het uiterste. Hijzelf had het in dat verband graag over een 'transcendentale techniek'. Dat klinkt als een kolfje naar de hand van pianist Jos van Immerseel en cellist Sergei Istomin, die onder het motto "Een andere Franz Liszt: contemplatief en futuristisch" kamermuziek en solowerk brengen. En wel op historische instrumenten, die de luisteraar een zweem van de muziekuitvoeringspraktijk ten tijde van de meester zelve moet geven.
Bach
Naast zijn progressieve composities koesterde Liszt het muzikale erfgoed van zijn voorgangers. Zo had hij een mateloze bewondering voor het werk van Beethoven en Bach. Als eerbetoon bewerkte hij sommige orgelwerken en vocale muziek voor piano. Reden genoeg voor sopraan Amaryllis Dieltiens, pianist Hannes Minnaar en Capriola Di Gioia om een onweerstaanbaar programma in elkaar te draaien waarin Bach en Bach-bewerkingen van Liszt naadloos bij elkaar aansluiten. Centraal daarin staan het openingskoor uit de cantate Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (BWV 12) en de gelijknamige "fantasie" erop. Hannes Minnaar vindt u vast terug op uw prognoselijstjes van de jongste editie van de Koningin Elisabethwedstrijd, waar hij op de derde plaats eindigde. Tijdens Klara in het Paleis staat niet enkel muziek van Liszt op zijn programma, maar ook de sonate Les adieux van Beethoven en Miroirs van Maurice Ravel.
Beenhouwer
Ook kleine en grote kinderen worden tijdens Klara in het Paleis extra verwend. Zo meert de muzikale Kapitein Winokio aan voor een verhaal van twee vrienden, op muziek van Bach. Voor het slotconcert tekent, net als de voorbije jaren, het Brussels Philharmonic. Voor deze editie brengt het orkest een mooi programma met, noblesse oblige, een Hongaarse toets. Liebrecht Vanbeckevoort zorgt voor een fijne mix van poëzie, heroïek en bedachtzaamheid in het tweede pianoconcerto van Liszt.
Klara in het Paleis heeft meer in petto dan alleen maar concerten. Zo wordt de pianist Jozef De Beenhouwer in de bloemetjes gezet. Deze Schumann-specialist kreeg eind november 2010 de Klara Carrièreprijs, en mag over leven en werk komen vertellen. En er zijn ook de vaste waarden: de lopende tentoonstellingen van het Paleis voor Schone Kunsten, rondleidingen en de steevast interessante wandelingen met de vtbKultuur-gidsen.
wanneer: 15/01/2011 om 10,00
tickets: € 15 (-12: €5, -6: gratis)
Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek , Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.