Laatbloeier Baxter Dury klinkt aanstekelijker en intiemer dan ooit

Tom Peeters
© Agenda Magazine
14/01/2012
Baxter Dury was de dertig al voorbij toen hij debuteerde. En als jonge veertiger bracht hij met 'Happy soup' zopas zijn beste album uit, en dat zonder schrik voor de schaduw van zijn vader.

Baxter is natuurlijk de zoon van Cockney-icoon Ian Dury, de antiheld van de punk wiens 'Sex & drugs & rock & roll' ondertussen werelderfgoed is. Maar Ian (1942-2000) was vooral een geweldig tekstschrijver: zijn spitante observaties, op het primitieve klankenpalet van zijn band The Blockheads waren niet alleen erg aanstekelijk, maar ook grappig én poëtisch. Zoals je wel vaker ziet met zonen en dochters van iconen worstelen ze in hun beginjaren met hun afkomst. Lees: ze koesteren een zekere gêne om het bloed te worden dat ze zijn. Maar als ze lang genoeg platen blijven maken valt die gêne soms weg. Zie bv. het recente album van Adam Cohen.

Gevraagd of hij zich herkend in dit plaatje, antwoordt Baxter anno 2012 wat ontwijkend: "Misschien, maar het is geen thema dat ik zelf opzoek. Ik doe vaak alsof mijn vader tandarts was en nooit bekend is geweest." Maar hij weet natuurlijk beter. Zeker als je Happy soup vergelijkt met zijn veelgelaagde debuut Len Parrot's Memorial Lift, dan merk je dat de toenadering is ingezet. Maar Baxters droge, wat nonchalante, maar melancholische voordracht, is ook verwant met het Britpop-register van Blur en met dat van frêle singer-songwriters als Jona Lewie. Zijn West-Londense accent zorgt voor couleur locale, de sound van producer Craig Silvey voor de mix tussen intimiteit en aanstekelijkheid.

Meer dan bloedband
Het is meer dan een bloedband, meent Baxter. "Met het ouder worden verander je nu eenmaal, en mijn muziek reflecteert dat. Je vakkennis als songschrijver vergroot. Oefening baart kunst: ik kan me nu veel efficiënter focussen op wat ik wil zeggen. Mijn vader was ook al tien jaar intensief bezig met muziek toen hij zijn debuut uitbracht." New boots and panties!! verscheen in 1977, het punkjaar bij uitstek. Op de hoes poseert vader Ian samen met zoon Baxter voor de etalage van een Londense klerenwinkel. Het was Baxters eerste kennismaking met rockfaam. "Maar op school lagen mijn klasgenootjes er nauwelijks van wakker. Het fascineerde me wel, ook al werden mijn zus en ik in onze kindertijd vrij goed afgeschermd van alle chaotische rock-'n-rolltoestanden. We woonden in bij moeder. Vaders beroemdheid drong ons leven niet echt binnen. Er liepen geen paparazzi in de tuin."

Verleidingen van de industrie
"Het grootste voordeel van een rock-'n-rollpa is dat je heel cynisch bent over veel aspecten van het beroemd zijn. Ik heb veel collega's van mijn vader zien ontsporen. Nog voor hun 26ste verjaardag waren ze vaak helemaal opgebrand. Ze waren vergeten waarom ze muziek waren beginnen maken. Ze konden niet weerstaan aan de verleidingen van de industrie. In Londen zijn drugs moeilijk uit het straatbeeld weg te denken. Ze maken integraal deel uit van het muziekmilieu." Tien jaar geleden zei Baxter nog dat hij er op tijd en stond ook wel van hield, maar niet dagelijks: "Je moet ze bewaren voor Kerstmis. Je eet toch ook niet elke dag gevulde kalkoen." Maar tegenwoordig is hij veel minder overtuigd van het nut ervan. "Ze verzwakken de menselijke geest en vervangen ons vermogen om te genieten van sociale interactie. Op je 23ste mag je je er voor mijn part gerust weleens in verliezen, maar zorg dat je er niet in verdrinkt."

Baxter ziet vooral voordelen als laatbloeier. Pas op zijn 30ste zong hij voor het eerst voor een publiek: op de begrafenis van zijn vader. Samen met de Blockheads vertolkte hij er de ontroerende hommage 'My old man', uit New boots and panties!! en origineel een eerbetoon aan Baxters grootvader, een buschauffeur uit de Londense East End. "Ook zelf gebruik ik Londen nog steeds graag als achtergrond om universele thema's aan te kaarten. Ik raak niet uitgekeken op die magische stad. Die magie blijf ik met plezier exporteren naar andere havens."

14 januari 2012 om 20.00 uur = UITVERKOCHT
17 mei 2012 om 20.00 uur, nog tickets beschikbaar (11 / 14 / 17 euro)
--------------

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni