Pomrad op Bruksellive: 'Ik zit volop in een experimenteerfase'
In het gewone leven heet hij Adriaan Van de Velde en heeft hij zopas zijn diploma van jazzpianist op zak gestoken. Maar ook al studeerde hij aan het conservatorium, hij heeft altijd van hiphop, funk en elektronica gehouden. En daarnaast klinkt Pomrad natuurlijk gewoon veel beter. Die artiestennaam was een klein anderhalf jaar geleden plots urgent geworden, want na een succesvol feestje bij hem thuis, waarop hij enkele zelfgefabriceerde cd's had gesleten, werd hij steeds vaker gevraagd voor feestjes in het Antwerpse.
Ook Stijn, de naar Brussel verkaste elektronica-artiest, viel achterover toen hij Pomrads muziek voor het eerst hoorde. "Hij gebruikt veel keyboards, werkt vaak met een talk box, staat daar dan met een darm in zijn mond, nogal Roger Troutman-achtig, maar hij klinkt vooral heel funkyen fris. Soms doet hij me denken aan wat producer Bas Bron maakt voor De Jeugd van Tegenwoordig, maar dan nog een pak eigenwijzer." Hoog tijd om de 23-jarige belofte zelf eens aan het woord te laten.
Hoe kom je eigenlijk aan die naam?
Pomrad: Ik schreef vroeger, bijvoorbeeld tijdens oninteressante lessen op school, absurde verhaaltjes met allerlei rare personages. Pomrad was een van hen.
Wat doet een elektronica-artiest op het conservatorium?
Pomrad: Piano studeren, maar soms was die studie meer een hindernis dan een hulpmiddel. Al heb ik wel veel opgestoken van mijn leerkracht Erik Vermeulen, een fantastische jazzpianist. Eigenlijk was het van in het begin duidelijk dat pianospelen toch niet het belangrijkste voor me was. Ik genoot meer van het experiment met geluidjes. Al van in mijn prille jeugd vulde ik cassettes met keyboardeffectjes, synths en drumcomputers. De voorbije jaren ben ik me dan intensiever gaan toeleggen op het produceren van beats en het spelen van elektronische instrumenten. Ik was altijd geïnteresseerd in funky, beatgeoriënteerde muziek. Ondertussen speelde ik ook in enkele bands, zoals Nilfisq. Vooral als tweede toetsenist van Sabrina Starke, een Surinaams-Nederlandse souljazz-zangeres, heb ik live-ervaring opgedaan.
Je debuut-ep, Vlotjes, krijgt ondertussen veel goede feedback op SoundCloud.
Pomrad: Ja, goed, hè. En dat terwijl ik nog volop in de experimenteerfase zit. Ik vind het belangrijk daar genoeg tijd voor te nemen. Alles stap voor stap aanpakken is beter voor je artistieke ontwikkeling. Vroeger was ik nog eclectischer. Maar op de ep heb ik tussen al dat geëxperimenteer met talk box, keytar enzovoort toch een zekere cohesie willen stoppen.
In De Walvis kwam je vlot weg met enkele kwinkslagen. "Pomrad is de beste," weerklonk er op een bepaald moment.
Pomrad: Ik heb ook een lied dat 'Pomrad is de slechtste' heet. Moet allemaal kunnen. Die occasionele Nederlandstalige teksten vind ik gewoon leuk. Ook in het buitenland werkt dat. Ik had ooit een paar tracks met onnozele teksten online gezet, en die werden dan op Engelstalige sites en blogs gespeeld omdat men ze schattig vond klinken. Maar vergis je niet: het is en blijft hard en lang werken. Er zijn misschien producers die één nummer per dag inblikken, maar ik kan dat niet.
21.30, 22tracks Stage
--------------------------
Bruksellive
wanneer: 28 juli 2012 vanaf 15.00 uur
toegang: gratis
waar: GROENTHEATER, Laken, www.bruksellive.be
------------
Pomrad treedt om 21.30 uur op (22tracks Stage)
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.