Dat haar vader haar nieuwe album producete en haar moeder enkele teksten leverde, was voor de Brusselse zangeres Sarah Carlier de natuurlijke gang van zaken. "Ik heb altijd muziek gespeeld in familiekring."
Sarah Carlier: soulpop per sms
Ze was 21 toen ze via het inmiddels opgedoekte crowdfundingplatform Akamusic haar eerste album uitbracht. Het debuut van de dochter van een Belgisch-Congolese vader en een moeder uit Tsjaad zou zo in totaal 698 producenten kennen, die een totaalbedrag van 50.000 euro bij elkaar sponsorden om de soulpopzangeres aan het werk te horen. "Het toffe eraan was dat het echt monsieur et madame tout le monde was," zegt Sarah Carlier een dikke drie jaar later. "Ouderen, jongeren, Franstaligen, Nederlandstaligen, Fransen… Ze hadden maar één ding gemeen: dat ze mijn liedjes een warm hart toedroegen en wilden dat zoveel mogelijk anderen ze te horen kregen. Tot op vandaag krijg ik op concerten van fans te horen dat ze mijn debuut mee mogelijk hebben gemaakt." (Lacht)
Voor opvolger SMS, dat zopas verscheen via een gewone platenmaatschappij, lag de oplossing dichter bij huis, niet?
Sarah Carlier: Ja, ik heb gewoon aan mijn vader (gitarist en singer-songwriter Sylvain Carlier, alias Kalema, tp) gevraagd of hij ze niet wilde producen. Tijdens de voorbereidingen en de opnames moet je toch vooral naar elkaar luisteren. Een gemoedelijke sfeer en vertrouwen zijn cruciaal, ook al omdat we best ingewikkelde dingen moesten doen. Mijn vader leverde basisideeën voor songs, instrumentatie en klankkleur, maar ook mijn moeder, Rachel Doumro, en zelfs mijn grote broer droegen hun steentje bij. Hij zette 'Mr. James', een tekst die mijn moeder een vijftiental jaar geleden in het Frans had geschreven, om naar het Engels.
Je brengt Dylans 'All along the watchtower'. Dat is gedurfd, want het is plat gecoverd.
Carlier: Ja, maar het blijft natuurlijk een geweldige song. In de versie van Dylan, maar toch vooral in die van Jimi Hendrix. Onlangs ontdekte ik ook een heel mooie akoestische versie van Richie Havens. We zijn er al jammend aan begonnen en het was verbazend snel ingeblikt.
Ben jij de 'Big girl' uit de gelijknamige song?
Carlier: Ja, toen mijn eerste album net uit was, had ik amper podiumervaring, en ik was sowieso erg timide. En plots moest ik in Parijs gaan spelen. Het nummer heb ik geschreven om me moed in te spreken. Gelukkig gaat het ondertussen veel beter.
Waarom noem je je nieuwe album naar een oldskool tekstberichtje?
Carlier: Omdat het ook de afkorting is van de eigenlijke titelsong: 'Save my soul'. En tegelijk blijft het een knipoog naar de generatie van de sms-taal. SMS is een milde bede om te herbronnen en waarden die niet materieel of consumeerbaar zijn in ere te herstellen, want net de dingen die we niet kunnen kopen – onze relaties met onze naasten, met onze ouders die ons opgevoed hebben, met de aarde die ons voedt en beschut – zijn zoveel belangrijker. Dat heeft mijn eigen parcours me geleerd: ik ben geboren in Schaarbeek en samen met mijn drie broers en mijn moeder opgegroeid in Evere. De waarden die ik van thuis heb meegekregen, klinken misschien wat naïef, maar ik merk om me heen dat iedereen ernaar op zoek is. Het zijn bovendien stuk voor stuk zaken die we allemaal hebben, die niets kosten en dus meteen gedeeld kunnen worden.
Sarah Carlier
data: 26/11, 19.30
tickets: €14/17
waar: Botanique, Sint-Joost-ten-Node
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.