Topviolisten spelen Bach

Roel Daenen
© Agenda Magazine
28/04/2011
Hoogst uitzonderlijk kun je twee Belgische goudhaantjes van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool samen aan het werk zien. Op dit concert met het Rotterdams Philharmonisch Orkest treden Yossif Ivanov en Lorenzo Gatto samen aan met het Concerto voor twee violen van Bach.

In 2005 werd Yossif Ivanov op zijn achttiende tweede laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool en won hij ook de publieksprijs - een unicum voor een Belgische finalist. Zijn carrière kwam daarna goed op gang, maar de concurrentie om de internationale podia met vooraanstaande ensembles te kunnen betreden, is groot. In ons land krijgt een landgenoot die tijdens de Elisabethwedstrijd opviel geregeld kansen om op te treden, maar de vraag is of die tweede plaats ook internationaal indruk maakt. "De wedstrijd heeft natuurlijk heel wat deuren voor me geopend," zegt Ivanov, "niet alleen in België, maar ook in het buitenland. Maar het belang van de laureaatstitel op zich moet je relativeren. Er zijn vandaag heel veel jonge topviolisten die een uitstekend niveau halen en die winnaar of laureaat zijn van één en vaak zelfs van meerdere vooraanstaande internationale wedstrijden. Die titel is dus niet doorslaggevend voor een carrière."

In Brussel speelt u met Lorenzo Gatto. In de editie van 2009 eindigde ook hij op de tweede plaats van de Koningin Elisabethwedstrijd. Schept dat een band?
Yossif Ivanov:
Wel, we spelen voor de gelegenheid dit concerto samen, maar eigenlijk kennen we elkaar al véél langer. We zijn even oud en zaten beiden op school op de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Hij is dus niet enkel een collega, maar vooral een hele goede vriend. Optreden in Brussel is overigens altijd bijzonder. Ik ben van oorsprong Antwerpenaar, maar ik woon sinds een paar jaar in Brussel. Het is hier dat een groot deel van het muzikale leven van ons land zich afspeelt. Bovendien is de Henry Le Boeuf-zaal een droom qua akoestiek.

Bachs Concerto voor twee violen is een verrassende keuze voor zo'n orkestrale falanx als het Rotterdams Philharmonisch Orkest.
Ivanov:
Ja, ergens wel. Maar er bestaat niet zoveel repertoire voor twee violen en orkest. Dit concerto is een van de beroemdste werken voor deze bezetting én voor heel wat mensen is het een van hun lievelingswerken. Yannick Nézet-Séguin, de dirigent, is op dit moment ook heel sterk bezig met het barokke repertoire. Zo begint hij het concert met de Fuga (Ricercata) à 6 voci van Anton Webern, naar een werk van Bach, wat allicht ook mee de keuze van dit concerto verklaart.

U hebt pas een nieuwe cd uit, met daarop L'arbre des songes, het vioolconcerto van Henri Dutilleux, en dat van Rafaël D'Haene. Hoe is dat project tot stand gekomen?
Ivanov:
Het is voor mij iets heel natuurlijks om uit een heel groot spectrum te kunnen kiezen. Ik wil me niet opsluiten in één specifieke periode. Mijn criterium is eenvoudig: het moet goeie muziek zijn, of het nu barok- of hedendaagse muziek is. Ik kreeg de kans om het vioolconcerto van D'Haene op te nemen, en dan was de vraag met welk werk we het gingen combineren. Dutilleux is de leraar geweest van D'Haene, dus de link was snel gemaakt.

29/4/2011 • 20.00,
€16 > 66

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni