Een bijwijlen sjamanistische luisterervaring is deze dubbel-lp, één die niet alleen oude volksmuziek met hedendaags klassiek en elektronica verbindt, maar ook het Oosten met het Westen, en – voor de meer esoterische zielen – de aarde met de hemel.
Vinyl: Remote Hologram van Razen
De experimentele minimalistische drones, die Brecht Ameel en Kim Delcour hier verzamelen op zeven instrumentale composities en vier vinylkanten klinken als een eigentijds ritueel. Een gevolg van hun keuze voor enerzijds stokoude, obscure akoestische instrumenten zoals de Indiase santoor en de middeleeuwse schalmei, en anderzijds vintage elektronica die subtiel improviseert met frequenties.
Het duo wordt op de eerste lp bijgestaan door David Poltrock op de Ondes-Martenot, een elektronisch klavier van de eerste generatie dat geluidsgolven opdiept uit een elektronenbuis. De tweede lp zorgt met de draailier van Paul Garriau – bijzonder hypnotiserend in combinatie met het pijporgel van Ameel – voor een stuwend palet. Opgenomen in een kerk en een kapel in het Brusselse (met een Brüel & Kjær-calibrator uit de jaren 1950) laten ze naast de monotoon ruisende zoemtoon vooral de ruimte volledig tot haar recht komen. Dit is een deep listening-ervaring: rauw en meditatief. Archeologie voor de toekomst.
Razen
wanneer: 23/11, 15.00
tickets: gratis
waar: Oude kerk Sint-Agatha-Berchem
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Muziek , Shop
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.