Achter de wolken kijken

Yves De Vresse
© Agenda Magazine
12/04/2008
In 1745 tekende Giovanni Battista Piranesi de eerste versie van de Carceri d'invenzione. De reeks van veertien etsen toont imaginaire kerkers waarvan de oversized zuilen, gewelven, trappen, zalen en galerijen inspiratie zochten bij antieke modellen, maar reeds duidelijk de romantiek inluidden. De enkele aanwezige menselijke gedaantes (het is nooit duidelijk of ze bezoeker, bewaker of gevangene zijn) komen in de werken enkel voor om de gigantische afmetingen tot hun recht te laten komen. De mens is hier duidelijk niet de maat van alles.

De Hemels van Richard Ballard doen mij aan die 'Carceri' denken. Gezien de nationaliteit van Ballard (Liverpool, 1951) of zijn woonplaats (de kunstenaar woont en werkt al meer dan twintig jaar in Parijs) lijkt het misschien meer voor de hand te liggen een verwantschap bij William Turner of Claude Lorrain te gaan zoeken. De eerste is ons echter te impressionistisch. Bij Turner zegevieren vaak de lichteffecten en zijn de schilderijen hieraan ondergeschikt. Lorrain, van zijn kant, gebruikt het licht en de wolkenpartijen om de menselijke bedrijvigheid te idealiseren. Ze vormen als het ware een stralenkrans rond de idyllische taferelen. Ballard geniet - in deze reeks werken met olie op doek of papier - natuurlijk ook van het schilderen van prachtige licht- en schaduweffecten in expressieve wolkenpartijen. Maar het zichtbare genoegen waarmee hij zijn technische vaardigheid aanwendt, is toch ondergeschikt aan de expressieve kracht van de werken.

Wie eerdere schilderijen van Richard Ballard zag (het is ondertussen wel al vier jaar geleden dat hij een tentoonstelling in Brussel had) herinnert zich misschien zeer grafisch uitgewerkte pylonen waarmee hij het beeldvlak van zijn werken versneed tot een abstract tangramspel, of de landschappen van de Franse Vercors, waar hij de natuurlijke geometrie van blootlegde. Ballard is een meester in het dramatiseren van het ogenschijnlijk eenvoudige. Zijn hemelse landschappen zijn geromantiseerde gemoedstoestanden, verfgeworden emotie. Subtiel in de bijna afwezige toets en de zachte kleurovergangen. Zeer intense ervaringen voor wie bereid is tot achter de wolken te kijken en de realiteit even te laten voor wat ze is. Want soms is de werkelijkheid een gevangenis waar enkel de droom ons uit kan bevrijden.

:: Richard Ballard - > 10.5.2008 Do > za 14 > 18.30 & na afspraak
Galerie Didier Devillez - rue Emmanuel Van Driesschestraat 53, 1050 Elsene - 02-215.82.05

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni