Ars Musica Festival 2008: meer dan een Bond-film

Martin McGarry
© Agenda Magazine
02/04/2008
Het is geenszins zo dat de muziek die deze editie van het Ars Musica-festival op Brussel loslaat exclusief Belgisch is, maar een bijzondere focus op 's lands componisten, muzikanten en ensembles is onmiskenbaar. Het festival palmt tal van culturele hotspots in de hoofdstad in, met Flagey als uitvalsbasis.

Het internationaal festival van de hedendaagse muziek Ars Musica vindt dit jaar plaats in april, en niet zoals gebruikelijk in maart. Voor de al overtuigde liefhebbers van het nieuwste in de 'klassieke' muziek staat het evenement al een tijdje gemarkeerd in de agenda; bij degenen die de maand april nog maagdelijk wit in hun kalender hebben staan, willen we toch wat aandringen. U zou misschien voor een prikje een aantal bijzonder getalenteerde muzikanten mislopen. En nieuwe muziek die als live opvoering vaak erg interessant en genietbaar is, zelfs als die niet meteen tot uw fluitrepertoire als straatwandelaar behoort.

Drankje inbegrepen

Van 8 tot 25 april biedt het festival een goede dertig concerten, recitals en debatten aan, tegen prijzen gaande van €5 tot €10 (inclusief een drankje!), maximaal €40, met kortingen voor senioren, min-zesentwintigjarigen en werkzoekenden. Het aanbod aan componisten reikt van de niet zo moderne Anton Bruckner tot Olivier Messiaen, en van Stravinsky en Bartók tot de hedendaagse Belgische componisten Jean-Luc Fafchamps en Kris Defoort (die ons eerder al verblijdde met een adaptatie van The woman who walked into doors, en nu terug is met het eerste bedrijf van een nieuwe opera). Een aantal van de opgevoerde werken gaat hier in wereldpremière, andere zijn voor het eerst op Belgische bodem te bewonderen.

De nieuwe artistiek directeur van Ars Musica, Laurent Langlois, is erop gebrand om het evenement een wat feestelijker en dynamischer glans te geven. Aangezien hij pas sinds november 2007 aan de slag is, zal die eigen insteek nog wel wat tijd vergen, maar nu al zijn een aantal van zijn grootse plannen zichtbaar in de nieuwe brunchconcerten en muziekcafédebatten met gevestigde muzikanten, in de late-night bistrot de la contemporaine, en in een soort muzikale marathonversie van het ganzenbordspel rond Flagey ('Made in Belgium'), dat op maandag 21 april geheel is gewijd aan de Belgische muziek. En er zijn nog twee marathonsessies gepland: eentje in het Kaaitheater, gewijd aan de elektro-akoestische muziek (donderdag 24 april) en het slotevenement Ars Musica Nacht in La Raffinerie (vrijdag 25 april) waarvoor het festival samenwerkt met Charleroi/Danses, en dat om 22.30u afsluit met een verrassingsconcert dat werd samengesteld door Fabian Fiorini.

Wat mag u nog meer verwachten? Een pianorecital door Jean-Philippe Collard-Neven (met lichteffecten van Tom Bruwier) van muziek van Fafchamps, Adams, Reich, en Nancarrow, door de wol geverfde Ars Musica-gasten als het Arditti Quartet en de bekende Belgische ensembles Ictus en Musiques Nouvelles, symfonische orkesten als het Nationaal Orkest van België, het Orchestre Philharmonique de Liège, en het Vlaams Radio Orkest (VRO). Verder wordt er ook even ingezoomd op de Italiaanse componisten Fausto Romitelli (het festival opent met twee concerten van zijn muziek) en Giacinto Scelsi.

De moeite waard
Eén jonge componist die meerdere keren in het programma opduikt, is Kris Defoort. Zijn opera gebaseerd op Roddy Doyles The woman who walked into doors was een aantal jaar geleden een heus succesnummer. Momenteel werkt hij aan een opera (in het Engels) gebaseerd op het boek De schone slaapsters (House of the sleeping beauties) van Yasunari Kawabata: u kunt de uitvoering van het eerste bedrijf bijwonen op 11 april.

Defoorts werk is ook present in de 'Made in Belgium'-marathon, en op zaterdag 19 april presenteert 'Kris Defoort and Strings' jazzachtige improvisaties op de muziek van onder meer Prince in Théâtre Marni (de strings zijn in dit geval elektrische gitaren). Defoort liet ons weten hoopvol te zijn dat Ars Musica steeds meer van zijn elitaire imago zou verliezen; tezelfdertijd ziet hij er geen graten in om het publiek te vragen om een beetje moeite te doen: "Die opstap werkt verrijkend... je kunt het vergelijken met het onderscheid tussen een James Bond-film en een film van Lars von Trier. Zelfs als je de film van Von Trier niet zou smaken, zou hij je nog langer bijblijven dan die van Bond."

:: Ars Musica Festival 2008
wanneer: 8 > 25.4.2008
waar:
* Flagey, Heilig-Kruisplein, Elsene
* Théâtre Marni Vergniesstraat 25, Elsene
* Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel & andere locaties
Info & tickets: 02-507.82.00 (maandag > zaterdag: 9.00 > 19.00 uur)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni