BlowUp: een collectief van beelden in de Botanique
"Ze zullen het ver schoppen, de fotografen van BlowUp. Niet als collectief, maar individueel," beweert François Delvoye. Als curator van de tentoonstelling BlowUp: een collectief van beelden voelt hij het goed aan. "Mensen vertellen clichés over het concept 'artiestencollectief'. Ze denken dat de groepsgeest primeert. Bij BlowUp is dat nooit het geval. De leden willen wel iets hebben aan elkaar, maar ze staan als fotograaf solitair in het beroep. Vergelijk ze vooral niet met een fotoagentschap." Dat doen we ook niet.
Met een groot agentschap als Magnum heeft BlowUp geen overeenkomsten. Tenzij de kwaliteit. BlowUp - nu nog met vijf, ooit met meer - heeft wel al naam gemaakt als bezige bij in de wereld van fototentoonstellingen. Geschaard rond Vincen Beeckman startten enkele zelfstandige fotografen in 2000 het collectief. Bij zo'n groepsinitiatief ontstaat er een debat rond ideeën over fotografie, vooral over de ontstaansgeschiedenis en het ontwikkelingsproces van fotografie in de maatschappij. De reflecties van de leden worden gekoppeld aan de inbreng van gastfotografen en andere artiesten, zoals geluidstechnici en schrijvers.
Gemeenschappelijke taal
BlowUp bestaat uit Vincent Delbrouck, Cécile Michel, Nicolas Clément, Isabelle Detournay en Vincen Beeckman. Het collectief was present in het tentoonstellingsproject Néonord (2005) over Brusselse prostitutie, in PleinOpenAir (2004) en het project Walk on the Web Side. Ze scoorden met Album, een collectie van vierduizend amateurfoto's van bewoners van de Marollen, verzameld door Vincen Beeckman en Recyclart. En de groep was ook visueel actief met het project Noord-Zuidverbinding. Met hun website willen ze zich tussen actieve fotografencollectieven profileren. Maar hun 'charter' schrijft enkel voor dat ze een discussieforum biedt omtrent het erfgoed van de fotografie en de praktijk.
Hoe gebonden een collectiefnaam is, hoe eigenzinniger elk van de leden blijft. Ieder lid heeft zijn stijl, maar door van ideeën te wisselen komen er wel gelijke standpunten naar boven. Er ontstaat een soort 'gemeenschappelijke taal'.
Dat zie je duidelijk in de tentoonstelling. In het eerste gedeelte ontmoet je een vrije opstelling van thema's waar verschillende leden iets mee deden. Delen uit vroegere reeksen als Trois regards sur Saint-Petersbourg (Hallen van Schaarbeek), Ordinaire en de fotoreeks voor Noord-Zuidverbinding, alles aangevuld met individuele foto's die de sfeer accentueren. Ook vroegere leden van het collectief (Raphaël Carette en Nicolas Bomal) werden opgenomen. In een tweede deel volgen portretfoto's van elk actueel lid van BlowUp. Nicolas Clément vist zijn sfeerbeeldenreeks Luxembourg op en toont in Série Noire documentairefilms over Amerika. Cécile Michel zet de prostituee Dédé (uit Néonord) in haar blootje, ditmaal met geluidsopnames. En ze pakt uit met een nieuwe fotoreeks over haar Ardens lievelingsdorp Chiny. Ontroerend. Vincent Delbrouck laat een mix van gezichten uit Knokke zien en een dvd van demente vrouwen. Nog meer psychiatrische patiënten (ditmaal uit India) werden vastgelegd door Isabelle Detournay. Iets wat schril contrasteert met haar majorettes uit de streek van Doornik. Vincen Beeckman sluit de hekken met een solo-box: een installatie vol beelden van stillevens en mensen uit zijn omgeving. Volledig in zijn indringende stijl.
:: BlowUp. Een collectief van beelden. Botanique, Koningsstraat 236, 1210 Sint-Joost-ten-Node - 02-218.37.32
data: > 27 april
open: dinsdag > zondag: 11.00 > 18.00 uur
tickets: 2 > 4 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.