De opdracht: zoek Brussel in een van haar hotels en maak er een klein maar fijn beeldverhaal van. Acht stripmakers sliepen er een nachtje over en kwamen monter weer aan het continentaal ontbijt met verloren liefdes, surrealistische meesters, gehaaste minnaars, witte konijnen en andere hortend, hijgerig en zelfs kunstmatig ademhalende creaturen.
Boek: Bruss.2: Brussels in Shorts
Geen haar op ons hoofd dat de ziel van een stad in haar hotels zou gaan zoeken. En toch is het in die doorgaans met een neutraliteit en clichés beklede transitruimte dat de tweede editie van het internationale beeldverhalenproject Brussels in Shorts zich afspeelt. Of liever: waar de acht stripmakers van dienst moesten speuren naar inspiratie voor een verhaal dat beeld en woord op onwelvoeglijk symbiotische wijze met elkaar verzoent, op twaalf pagina's.
Binnen al die beperkingen weten de acht – waar Woodrow Phoenix en Zoran Penevski & Ivica Stevanovic van het oorspronkelijke tiental zijn gebleven, is ons een raadsel – zich aardig uit de slag te trekken. De poëtische adem die door de verhalen blaast, staat de volheid van wat ze vertellen geenszins in de weg. Dat heeft veel te maken met de hotels die de acht aandoen, plekken die zich sowieso al als fantastische verhalenmachines aanbieden. De laat-negentiende-eeuwse grandeur van Hotel Metropole en het pikante rendez-vousverleden van Le Berger weten liefst vijf van de acht auteurs te betoveren.
In 'Why is a raven like a hotel desk?' weet Stedho – die zich voor de tweede keer aan de Brusselse shorts waagt – virtuoos de iconische luifels van Hotel Metropole te koppelen aan de brede grijns van de Cheshire Cat. Hij duikt letterlijk en figuurlijk de Brusselse ondergrond in, met Alice als meedogenloze hitgirl en the white rabbit als toekomstig slachtoffer. Ook Steve Michiels loopt binnen bij Hotel Metropole in het jaloers makende kleinood 'Magrittes model'. Als "Klein Stieveke" bouwt hij bij grootmama en grootpapa in Laken aan zijn identiteit en een thuis in de wereld van het surrealisme, met Magritte als niet zo verre buur. Delphine Frantzen had ons met haar debuut Madame Pipi niet helemaal bij de lurven, maar heeft met 'Het weerzien' wél beet: haar relaas van twee oudjes die zich door hun leeftijd niet laten temmen, raakt de ziel van iets veel groters.
Le Berger herbergt dan weer 'Onze vader' van Laure Allain & Michaël Olbrechts, die ook de (arme) schaapjes van hun goede herder tevoorschijn toveren. Toveren doet ook Gwénola Carrère in 'Porte de l'Amour', een schitterende psychedelische trip die radicaal de mogelijkheden van vorm en kleur oprekt in een verhaal dat een overspelige vrouw en een gehaaste minnaar, en de jaren 1959 en 2024 met elkaar verbindt via een geheime doorgang in Le Berger. Mikkel Ørsted Sauzet koppelt in het verstillende, van een alles verterende eenzaamheid doordesemde 'In verscheidenheid verenigd' Hotel Bloom! aan het Gésu-klooster er net tegenover. Fabienne Loodts tekent sober een verkenning van de stad langs vele talen en Kim – de geestelijke vader met gekke gevoelens voor zijn dochter Esther Verkest – tot slot, doet in 'Zij aan zij' hotel Manhattan aan, de perfecte setting voor een groezelig verhaaltje dat de, nu ja, vele gezichten toont van de liefde.
Van aardig tot overrompelend kortom, deze citytrip Brussel.
EXPO: Brussels in Shorts
data: 21/10 > 7/12 (vernissage: 21/10, 18.30)
waar: Belgisch Stripmuseum, Zandstraat 20, Brussel
Lees meer over: Cultuurnieuws , Shop
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.