Bolsjoj Ballet blijft trouw aan zichzelf

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
18/02/2006
Hoe het romantische ballet er in vorige eeuw(en) uitzag, ziet u bij een opvoering door het corps de ballet en de sterren van het Bolsjoj Theater. Ruim dertig jaar na hun laatste bezoek aan Brussel zijn de 'prinsen en prinsessen' van de dans terug.

Twee klassieke dansproducties staan geprogrammeerd als afsluiter van het festival Europalia Russia, dat vijf maanden geduurd heeft en dat zegevierde met de toptentoonstellingen Avant-garde in Rusland en Fabergé, uitverkochte theaterzalen voor producties van Pjotr Fomenko en Lev Dodin en nu dus klassiek ballet. Daarvoor wordt De Munt ingepalmd door de sterdansers, de solisten, het corps de ballet en het orkest van het Bolsjoj Theater, dat negenhonderd performers en musici schoolt en 2.500 man personeel in dienst heeft. Platwalsend spektakel op hoog niveau wilden de Russen op de affiche.

Met de Franse emotiemeesleper Giselle van Adolphe Adam steken ze het Ballet National de Paris naar de kroon. En een slotgala toont het summum van Europese solistenvirtuositeit met balletfragmenten uit Zwanenmeer, Don Quichotte, Spartacus, Sylphyde en enkele kortere balletgedeeltes.

Het Bolsjoj Theater (ontstaan in 1776) blijft hét voorbeeld van oer-Europese kunstoverleving doorheen de twintigste eeuw. Authentieker is een kunstrichting niet gebleven. De Russen willen niet afstappen van zekerheden en van het overbejubelde theaterrepertoire. "Waarom nieuw als oud zijn kwaliteiten heeft bewezen?", zo kun je de Russische verknochtheid aan de romantische dans verklaren. Het Bolsjoj investeert nog altijd fortuinen in zijn ensemble. De volledige reconstructie (tot in de details) van het Bolsjoj Theater (tot 2008) kost samen met de nieuwe opera van Novosibirsk en het nieuwe en gerestaureerde Mariinski Theater in Sint-Petersburg een slordige 1,4 miljard euro.

De dansers worden nog zoals in de tsarentijd als prinsen en prinsessen op handen gedragen. Wegvluchten is nog steeds not done. Sterdanseressen als Lunkina, Zakha­rova en Ryzkina, die elk eenmaal Giselle mogen brengen in Brussel, betoveren nog net zozeer als de prima ballerina's die honderd jaar geleden met juwelen werden overladen voor hun buitenlandse tournees. Het hoort dan ook tot de etiquette om tussen de verschillende solopartijen de artiesten maximaal te trakteren op applaus. Noblesse oblige.

:: Giselle op 19 februari om 14 uur en op 20 februari om 20 uur
Zwanenmeer, Don Quichotte, Bayadère en andere fragmenten op dinsdag 21 februari om 20 uur
Alles in De Munt, Muntplein, 1000 Brussel. Meer info: 070-23.39.39
Kaartjes van 8 tot 97 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni