Bozar Music stelt nieuw muziekseizoen voor

Jean-Marie Binst
© Brussel Deze Week
02/04/2006
De nieuwe muziekprogrammering in het Paleis voor Schone Kunsten (PSK) ruikt buitengewoon fris. Met twee nieuwe veertigers in residentie: Kris Defoort en Skip Sempé. Met de jonge Russische zanggarde. En ja, zelfs met rock en pop, in een coproductie met de Ancienne Belgique. Zeg nu nog eens dat het PSK niet met de grenzen tussen genres flirt?

De brochure met het programma voor het volgende seizoen, die vorige week werd voorgesteld, staat model voor de dynamiek waarmee de programmamaker Bozar Music in het PSK de krijtlijnen uitzet: prikkelend en adembenemend. Prikkelend, omdat hun keuze tot gezonde nieuwsgierigheid bij de luisteraar leidt. Adembenemend, omdat ze in alle opzichten willen verrassen. Neem nu de nieuwe lichting 'artiesten in residentie'. Voor hedendaagse muziek wordt dat de jazzcomponist en inventieve duizendpoot Kris Defoort. Defoort moet het jazzpubliek vertrouwder maken met het PSK. Maar hij zal ook exclusief een tipje van de sluier lichten van zijn opera voor De Munt, The house of sleeping beauties, die pas in 2009 in première gaat. Defoort gunt (met het Nationaal Orkest van België) al een halfuurtje uit deze opera in avant-première.

Van Defoort wordt nog veel meer gevraagd: een andere creatie en een pedagogisch project met zestien- en zeventienjarigen. Tijdens het Feest in het Paleis (in april 2007) zal daarvan het resultaat te zien zijn. Tussen haakjes, de grote Jan Fabre-crea­tie voor Feest in het Paleis van april 2006 wordt uitgesteld naar oktober 2007.

Klavecimbel
Ook het luik 'oude muziek' krijgt een 'artist in residence'. Skip Sempé wordt naar Brussel gehaald om de stoffige clichés over het klavecimbel een bleekwaterbeurt te geven. Xavier Vandamme, de gewezen ankerman bij Klara die nu de oude muziek bij Bozar programmeert, geeft zijn dada - het klavecimbel - alle kansen. Heel verdedigbaar, omdat de 350ste verjaardag van Marin Marais wordt herdacht. Sempé moet in Brussel bewijzen dat het instrument vijf concerten lang kan bekoren. Een ondersteuning door het nieuwe barokorkest B'Rock moet daarbij helpen.

Nog meer herdenkingshulde wordt dit seizoen gebracht door het sterfjaar (1707) van Dietrich Buxtehude aan te grijpen om dit goed bekende, maar nog amper gespeelde repertoire af te stoffen. Het PSK ziet dat als een uitgelezen kans om Bernard Foccroulle, die van opleiding organist is, verschillende dagen te laten optreden. Foccroulle komt in 2007 speciaal voor vier orgelconcerten terug uit Aix-en-Provence. Maar hij speelt nog steeds niet op het zaalorgel van het PSK, wel in de kathedraal. Ook de 35ste verjaardag van het Huel­gas Ensemble wordt gevierd. En het laatste seizoen van Mikko Franck, die in het PSK vijf jaar lang de koers van het Nationaal Orkest van België uitzette, gaat hand in hand met concerten door zijn opvolger Walter Weller. Dat is zonder meer goed nieuws voor liefhebbers van het romantische repertoire. Voorts zijn de hommages aan Sjostakovitsj ook in de tweede helft van 2006 nog niet ten einde. Zeker aan te raden zijn de zangrecitals van de jonge Russische garde - onbekende namen die in de toekomst zullen ronken -, die samen met de pianiste Larissa Gergieva (de zus van Valery Gergiev) bijna het integrale liedboek van Sjostakovitsj brengen.

Pop en rock
De rode draad door heel het programma is de diversiteit aan composities én uitvoerders uit de Europese naties. Finland zet de toon vanaf september 2006, Duitsland vanaf januari 2007 tot de zomer. Vijf grote Duitse orkesten komen naar het PSK, waaronder het radio-orkest van Stuttgart, de Münchener Philharmoniker en de Staatskapelle Berlin.

Sterke recitals ook dit seizoen, voor piano met Abdel Rahman El Bacha, Nikolai Lugansky, Severin von Eckard­stein en Frank Braley, en met wereldorkesten als het London Philharmonic Orchestra en het St. Petersburg Philharmonic, het Concertgebouworkest uit Amsterdam en de Berliner Philharmoniker.

Verder wordt de draad weer opgenomen van de festivals in samenwerking met Klara en het Festival van Vlaanderen, met een herfstfestival over India (muziekprogrammering spoedig bekend), een minicyclus Frank Braley en Tabea Zimmermann, met Ars Muscia én heel wat aandacht voor hedendaagse composities, waarbij zelfs opdrachten. En de affiche blijft ook heel 'Belgisch' met namen als Philippe Herre­weghe, Jos van Immerseel en Paul Van Nevel, die vaak met een onbekend repertoire komen.

Na de nieuwe initia­tieven van het lopende seizoen, zoals de samenwerking met het Gentse Orpheus Instituut voor pedagogische projecten, Barok in zakformaat en aandacht voor muziek uit de middeleeuwen, komen er nieuwe cycli bij. Zoals de Bach Academie, een samenwerking met de steden Antwerpen en Brugge, om in een beurtrol (eerst Antwerpen in 2007) projecten rond oude muziek nieuw leven in te blazen. Voor dit grote pedagogische project haalde Vandamme de mosterd bij het festival van Saintes.

Nog een belangrijke nieuwe tentakel van het PSK is het structurele partnership met de AB, voor rock- en popconcerten vanaf 2007. Goed voor bezetting van de nieuwe Terarkenzaal van het PSK, wordt al gefluisterd.

:: Het Bozar-programma 2006-2007 vindt u op de website van Bozar en in de seizoensbrochure

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni