Brahms op Brussels XL Flagey Summer Festival
Dit seizoen van het Brussels Philharmonic Orchestra (BPO) was het eerste met de Zwitser Michel Tabachnik als chef-dirigent en muziekdirecteur. De man die de stiel leerde bij Igor Markevitsj, Herbert von Karajan en Pierre Boulez en onder meer dirigeerde voor het BBC Symphony Orchestra, de Gulbenkian Foundation in Lissabon, de Berliner Philharmoniker en de Canadese Opera Company in Toronto, moet de erfgenaam van het Vlaams Radio Orkest mee naar nieuwe hoogten leiden. Het succes in de Cité de la Musique in Parijs eerder dit jaar was alvast een mooie stap in die richting. Straks dirigeert hij in eigen huis het programma All that Brahms.
"Voor mij is Brahms (1833-1897) een van de belangrijkste componisten van de negentiende eeuw," zegt Michel Tabachnik. "Daarbij hou ik ervan om programma's te maken met slechts één componist, zodat het publiek één avond lang in één uniek universum kan doorbrengen. De muzikaliteit van Brahms is zeker een van de meest emotionele die er is en de twee symfonieën en concerto's die we spelen (woensdag Pianoconcerto nr. 2 en Symfonie nr 4, donderdag Vioolconcerto opus 77 en Symfonie nr. 1, mb) zijn vier van de meest belangrijke en voldragen werken uit zijn oeuvre. Het is ook een populair programma en dat vind ik zeer belangrijk. Muziek moet iedereen raken, zowel melomanen als amateurs, en wel uit alle lagen van de bevolking."
Met Nino Gvetadze en Suyoen Kim neemt u daarbij ook twee jonge solisten onder de arm.
Michel Tabachnik: Inderdaad, het zijn twee mensen die uit de concours komen (Gvetadze won de tweede prijs op het 8e Internationaal Franz Liszt Pianoconcours, en Kim was de 4e laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool 2009, mb). Zulke jonge solisten willen we ondersteunen en aanmoedigen. Ik ben zelf leraar geweest en heb ook een aantal jongerenorkesten gedirigeerd (Tabachnik gaf onder meer masterclasses in Toronto en Kopenhagen en was artistiek directeur van het Orchestre des Jeunes du Québec en het Orchestre des Jeunes de la Méditerranée, mb). Die jonge mensen zijn de muzikanten van morgen, maar in die eerste jaren hebben zij het soms moeilijk om hun weg te vinden in het professionele circuit. Een van de missies van het BPO is hen daarin te introduceren.
Het slotconcert van het BPO op het Flageyplein dirigeert u niet, maar u juicht het wel toe.
Tabachnik: Natuurlijk. Flagey is ons huis, maar wij moeten ook naar het publiek toe gaan. Op het plein spelen of in kerken is daarom belangrijk. Het is misschien moeilijk om van 'een' Brussels publiek te kunnen spreken, maar de toeschouwers lijken mij hier warm, enthousiast, geïnteresseerd, en klaar voor verrassingen die we hen zowel in het hedendaagse als in het traditionele programma willen bezorgen. Ook in het buitenland hebben we getoond dat we een orkest van grote klasse zijn dat op een erg hoog niveau alle repertoires kan spelen.
Door onze naamsverandering zijn we nu het orkest van een stad, zoals het Orchestre de Paris of de Wiener Philharmoniker, maar dan van de hoofdstad van België en Europa. Wij hopen die naam waardig uit te dragen. Volgend jaar in China bijvoorbeeld, waar we met een traditioneel programma zullen toeren.
Is het orkest ondertussen au grand complet, of zijn er nog vacatures?
Tabachnik: Er zijn altijd vacatures in een orkest, omdat er geregeld mensen vertrekken. Maar we hadden bijvoorbeeld een vacature voor een violist, waar zo'n tachtig kandidaten op zijn afgekomen. Het geeft ons de kans om te kiezen en het wil zeggen dat ons orkest aantrekkingskracht heeft.
:: Brussels Philharmonic Orchestra
24 & 25.6.2009, 20.15, Flagey (Studio 4), gratis 5.7.2009, 19.00, Flageyplein, gratis
Evenementen, festivals en andere activiteiten deze zomer in Brussel, op www.zomeragenda.be
Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.