Brussels Volkstejoêter: Tailleur pour dames
Vroeg of laat zou het Brussels Volkstejoêter toch het repertoire van vaudeville-keizer Feydeau afstoffen, zoveel was al lang duidelijk. Na enkele spitante Brusselse versies van klassiekers uit het komedierepertoire als Bossemans en Coppenolle en De traafiest van mademoiseille Beulemans is nu het negentiende-eeuwse Tailleur pour dames aan de orde. Uiteraard in een hedendaagse versie. Sinds Feydeau doen de kaskrakers onder de komedies het nog steeds volgens hetzelfde recept: de combinatie van onverwachte situatiehumor en van gênante overspelige toestanden, ingrediënten van alle tijden. En het verhaal loopt steeds als een trein.
In Tailleur pour dames is dat niet anders. Dokter Moulineaux is een nachtje gaan stappen en moet thuis een verhaal verzinnen om zich te verantwoorden. Toevallig passeert makelaar Bassinet, die hem uit de benarde situatie kan helpen. Maar als schoonmoeder Moulineaux met een ander verhaal komt aandraven omdat ze het ook al met Bassinet op een akkoordje heeft gegooid, loopt alles verkeerd.
Schaakbord
Regisseur Marc Bultereys stak Tailleur pour dames in een origineel kleedje. Bultereys: "De komedie is een opeenstapeling van de meest onwaarschijnlijke en onlogische dingen. Misverstanden en persoonsverwisselingen voeden continu het verhaal. Ik legde meteen de link naar surrealistische thema's van Dali, Delvaux en Magritte. In het onwezenlijk decor, de belichting en de attributen - zoals een vogelkooi, een pijp en een bolhoed - ondersteunen we die surrealistische sfeer van de grens tussen realiteit en waanzin. Althans voor wie dit begrijpen kan. Er kan ook gewoon geluisterd worden naar het grappige verhaal. Als decor kozen we voor een open landschap met daarin een plateau in de vorm van een groot schaakbord. Wie deelneemt aan het spel stapt op dit bord, wie even buitenspel is, zit of wandelt naast het bord. Iedereen is dus altijd ergens op de scène aanwezig. Twee acteurs spelen achteraan ook continu schaak."
Fantasie
De herdatering is een gewaagde zet van de regisseur, maar erg dankbaar. Het maakt van een honderdjarig stuk een fris hertekende productie. Voor de kostuums werd Modo Bruxellae ingeschakeld die voor sobere, niet te exuberante maar wel hedendaagse haute couture zorgde, van de hand van de Brusselse modeontwerper Aznar. De acteurs acteren bijgevolg als verklede pionnen op het schaakbord, terwijl de leugenmolen waarin dokter Moulineaux is verzeild geraakt voor een patsituatie zorgt, waaruit hij zich met slinkse zetten moet redden. "Ik heb een tijdloos karakter aan de komedie willen geven, ook al heeft het surrealistische ondertoon," zegt Bultereys. "Wie dat niet ziet, mist niets van het verhaal. Je ziet gewoon de farce, en kan goed lachen. Aan een dijenkletser moet het publiek zich deze keer niet verwachten. In anderhalf uur en na de pauze nog eens een half uur wordt een erg kleurrijk theaterstuk gebracht met stijl, ook al is de voertaal dialect. We hebben de horizon van de toeschouwer willen verruimen door het visuele te accentueren. Het mocht geen dictatuur van de lach zijn. Maar wie er niet mee kan lachen, kan wel er des te meer bij wegdromen. De fantasie wint ditmaal van de lach."
:: Brussels Volkstejoêter: Tailleur pour dames. VCA, de Veeweydestraat 24-26, 1070 Anderlecht - 02-524.60.95
data: 20 tot 26 januari - 20.00 uur + 14.30 (zondag)
vanaf maart: De Zandloper, De Lijsterbes, Kaaitheater, Den Dam, De Muze, De Meent, CC Westrand
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.