Bungalow: In bad met Cindy Sherman

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
17/02/2006
De Brusselse danseres en choreografe Karin Vyncke heeft de eer om met een preview van haar performance 'Bungalow' het jaar te openen waarin Bains::Connective door de Vlaamse Gemeenschap als werkplaats gesubsidieerd wordt.

'Zij kan niet koken/Uit haar strot komt deeg/Zij is een fantastische voetbalfan/Zij pist bloed/Zij is een ster/Maar er is iemand die naar haar kijkt/Zij is bang/En houdt ervan.' Dat is alles wat de perstekst over Karin Vynckes nieuwe performance prijsgeeft. "Deze zinnen refereren aan wat ik doe op de scène," verduidelijkt Vyncke. "Het is eigenlijk allemaal begonnen met het werk van de Amerikaanse fotografe Cindy Sherman dat mij erg fascineerde. Ze heeft veel verschillende periodes gehad in haar carrière. Van het werk van een hele lieve vrouw evolueert het naar erg perverse en seksuele toestanden. Ik heb heel het oeuvre bekeken, daarna heb ik het boek weggelegd en mijn antwoord gegeven." Sherman toont een verborgen wereld. Van buitenaf schijnt alles oké te zijn, maar binnen gebeuren dingen die het daglicht niet verdragen. "Bungalow gaat over een bourgeois dametje dat in haar bungalow allerlei zaken uitspookt. En daar wordt dan de draak mee gestoken. Ik toon duidelijk dat dat niet de dingen zijn waar ik zelf van hou. Het is een heel persoonlijke visie. Ik heb het een performance genoemd omdat er heel weinig dans in zit. De beelden die je te zien krijgt refereren aan Shermans foto's, maar het zijn geen reproducties. Het zijn mijn beelden. Ik heb haar wereld omgezet naar de mijne."
Karin Vyncke is al jaren aan de slag in Brussel. Na een klassieke opleiding werkte ze een jaar in Duitsland, drie maanden in New York en zes jaar in Frankrijk bij Compagnie Maguy Marin. Vanaf 1992 vestigde ze zich in België. Sinds 1996 zit ze met haar compagnie in De Pianofabriek waar momenteel aan een volwaardige theaterzaal wordt gebouwd. Ze maakte onder meer Vlasnaald ('97), TAR ('98) en Vlug stuk ('02). In 1997 kreeg haar gezelschap nog de titel van Vlaams Cultureel Ambassadeur, maar Compagnie Karin Vyncke is momenteel gereduceerd tot haar eigen persoon. Tussen 2000 en 2005 werd de subsidiekraan immers dichtgedraaid. Er waren dus samenwerkingen nodig om te overleven. Ze acteerde onlangs in To be or not to be van Fabrice Gorgerat en in Slachtwerk van Vital Schraenen. Ze maakt ook video en maakt onder meer deel uit van de video-groep Plus-tôt Te laat (PTTL) in Sint Joost-ten-Node. Bungalow komt tot stand in samenwerking met De Pianofabriek en geniet wel weer van een projectsubsidie van Vlaanderen. Een ander belangrijk initiatief waar Vyncke bij betrokken is, is de KRONIK bRUSSELLOISE. Dat is een multidisciplinair project in verschillende afleveringen, in verschillende gemeenten, met telkens een verschillend thema dat dan wordt onderzocht en uitgewerkt met plaatselijke bewoners. De volgende editie van de Kronik vindt plaats in Elsene in het kader van het Festival Habiter-Wonen op 18 maart, en draait ook om het thema 'wonen'.

Kunstwerkplaats
Bains::Connective heeft ondertussen een belangrijke stap gezet in de geleidelijke metamorfose van het oude zwembad tot een kunstencentrum waar door kunstenaars kan geëxperimenteerd worden in verschillende disciplines, en in steeds wisselende samenwerkingsverbanden. Vanaf dit jaar wordt Bains::Connective in het nieuwe Kunstendecreet erkend als een kunstenwerkplaats, waardoor het ook structurele subsidies krijgt en niet langer met projectsubsidies moet werken. Het geld gaat wel vooral naar artistieke projecten. Voor de financiering van de toekomstige werken om het complex helemaal te renoveren, moeten andere bronnen worden aangeboord.

:: Bungalow in Bains::Connective, Berthelotstraat, 34 in Vorst, 02-534 48 55

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni