Concert: Bart Quartier
Bart Quartier houdt het niet bij vibrafoon; hij is al even vertrouwd met marimba en xylofoon. Waarom kiest iemand voor dergelijke instrumenten? "Ik begon met een klassieke opleiding percussie. Na een tijd wilde ik echter het melodische aspect verder kunnen uitwerken. Via de platen van Frank Zappa raakte ik gefascineerd door vibrafoon en marimba, vandaar." We vroegen Quartier welk verschil er nu eigenlijk is tussen de verschillende instrumenten die hij zo meesterlijk bespeelt. "Dat is eenvoudig uit te leggen. Een vibrafoon is helemaal uit metaal gebouwd met pedalen en een motortje erbij. Via de buizen kan je voor effecten zorgen. De marimba is veel groter en lager en is net als de xylofoon volledig uit hout gemaakt." Heel belangrijk zijn natuurlijk de stokjes, de mallets. "Ik gebruik deze gemaakt door de Franse specialist Pierre-François Resta. Hem uitleggen welke klank ik precies wilde, was een van de moeilijkste taken uit mijn leven. De bouw en de houtsoort bepalen mee in welke mate je een eigen taal op het instrument ontwikkelt."
Door de jaren heen werkte Quartier met de meest uiteenlopende artiesten, van Wim Mertens en Kris Defoort tot Univers Zero en Jan Michiels. Zijn eerste opname dateert uit 1978, en toch wachtte hij bijna dertig jaar vooraleer hij zijn eerste eigen cd uitbracht. "Dat was een zeer bewuste keuze. Als ik de cd jaren later zal herbeluisteren, wil ik er nog steeds tevreden over zijn. Een aantal nummers dateert dan ook van meer dan tien jaar terug. Idem met de boeken die ik uitbreng. Het eerste verscheen twintig jaar geleden en opent nu nog deuren voor mij door de blijvende actuele waarde." Quartier is naast muzikant en componist inderdaad ook auteur van een aantal muziekboeken. "Recent verscheen mijn vierde boek bij een grote Amerikaanse uitgeverij. Je vindt het ondertussen over heel de wereld, van Brazilië tot Azië en van Japan tot Australië. Overal hanteren ze die handboeken. Chick Corea is mijn grote voorbeeld op dat gebied. Momenteel zijn er concrete plannen om de composities van mijn tweede boek, 'Profils-24 essays pour vibraphone et piano' op te nemen samen met Bart Van Caenegem, die zowel bij het BJO als bij de Frivole Framboos speelt. Hij is niet alleen een heel straffe pianist maar bezit bovendien een sterk gevoel voor humor, het kenmerk van de allergrootsten."
Nu we het toch over grote namen hebben. In 2006 trad Bart Quartier tijdens Brosella op samen met de legendarische vibrafonist Mike Manieri. "Die man is inderdaad een levende legende. Hij staat al zowat zesenvijftig jaar op de planken, dat is langer dan ik leef. Zijn stijl is ongelooflijk kleurrijk en getekend door een enorme diepgang. Hij speelt zowel in de hoogte als in de laagte en de diepte. Bovendien is hij niet alleen als muzikant fantastisch maar ook als mens, een echte 'crème van ne vent'. De verhalen die hij kan vertellen! Hij speelde dan ook met artiesten als Frank Zappa, Jimi Hendrix en was natuurlijk de motor achter de baanbrekende groep Steps Ahead."
Om het artikel af te ronden accentueert Quartier het belang van De Werf (het label waarbij ook zijn cd verscheen, red.) voor de Belgische jazz. Toch wil hij niet enkel en alleen als jazzartiest beschouwd worden. "Muziek is een geheel van talen en ik wil mij zeker niet beperken tot een enkele taal. Daarom ben ik actief in verschillende genres."
:: Bart Quartier - 27.1.2009 20.15 - Théâtre Marni Vergniesstraat 25 rue de Vergnies, Elsene/Ixelles - 02-639.09.80, info@theatremarni.com
Tickets: 6/10/15 euro
Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.